Home / Articles / Google Ads / Bra data, bra AI och bra sökannonser
hur man använder data i sökannonsering.

Introduction

I över ett decennium har det dagligen varit cirka 15% unika sökningar på Google. Människor använder Google för att får svar på sina frågor. Varje unik sökfråga innebär en chans för företag att synas och möta kunders behov genom sökannonser. I praktiken innebär det att Google Ads gör det möjligt för annonsörer att besvara kunders sökfråga med rätt svar och därmed skapa värde för både användaren och företaget i realtid.

Traditionellt har marknadsförare gjort allt för att öka effektiviteten av sökannonser genom att detaljstyra kampanjstrukturer, exempelvis genom att matcha specifika sökord till enskilda sökfrågor eller skräddarsy varje annonstext i minsta detalj. Ett mycket fragmenterat arbetssätt var länge en vedertagen metod för att nå toppresterande resultat.

Men tack vare innovationer inom Googles AI har marknadsförare fått helt nya verktyg för att nå relevanta kunder och öka sin omsättning. Det har även påverkat hur vi optimerar våra kampanjer. Precis som automatiserade bud nu är standard över manuella bud, håller en överdriven segmentering av inriktningar på att optimera kampanjer snabbt. Glöm heller inte att du inte tävlar mot AI – du tävlar mot andra marknadsförare som också använder den. Den här artikeln reder ut hur du kan utnyttja AI bättre för att maximera värdet av dina sökkampanjer.

AI kräver ett strategiskt skifte

Tidigare ansågs hypersegmentering av kampanjer vara bästa praxis, men i dag kan det tvärtom försämra resultaten i annonsering med maskininlärning. Grunden till detta är en ökad integritet online som gör mätning av engagemang svårare än någonsin. Läs mer om detta i vår artikel Tracking & Privacy.

Överdriven uppdelning gör att AI får svårt att lära sig och optimera. AI fungerar bäst när du specificerar ditt mål tydligt eller låtar den få fria händer genom att tänka fritt och ta hänsyn till fler parametrar som en människa ofta glömmer. Om du redan nu arbetar med AI-lösningar – eller planerar att göra det – är det särskilt viktigt att förstå hur detta påverkar din strategi inom sökannonsering.

Förbättra datakvaliteten

Först och främst ska du veta att AI tolkar information på ett sätt som liknar hur människor gör. Tänk dig att du behöver analysera sju olika dokument för att förstå helheten. Det är betydligt svårare att hitta de viktigaste slutsatserna när informationen är fragmenterad, än om du hade ett enda väldisponerat dokument med tydliga sektioner. Detsamma gäller AI – onödiga uppdelningar kan göra det svårt för algoritmerna att uppnå bästa möjliga resultat.

En bra tumregel är: Kan du själv snabbt förstå, optimera och utläsa insikter från strukturen? Om svaret är ja, är chansen stor att även AI kan hantera den effektivt. Jag rekommenderar att du strukturerar kampanjer och annonsgrupper kring det som är viktigast för dig genom att segmentera i teman.

Praktiskt sett kräver förenkling av kontostrukturen två komponenter: data och tydliga annonsgruppsteman. Data fungerar som bränsle för AI, och algoritmerna i Google Ads presterar bättre när dina mål, värden och konverteringar tydligt definieras. Om du vill att AI ska optimera för de mål som betyder mest för dig, gäller det att visa vilka åtgärder du värdesätter och vilka mål du har.

Att sätta teman är avgörande eftersom det ger AI ytterligare bredd och kontext om vad du prioriterar. Genom att gruppera sökord efter liknande teman kan Google Ads snabbare förstå exakt vilken annons som lämpar sig bäst för varje sökning. Strukturera därför dina kampanjer och annonsgrupper så att de samlar ihop det du bryr dig mest om, med sökord som är relaterade både till varandra och till den annons du vill visa. Om du till exempel säljer rosor kan det vara klokare att samla ”röda rosor”, ”12-pack rosor” och ”rosa rosor” i samma annonsgrupp, i stället för att splittra upp dem i flera separata.

Effektivitet

En annan fördel med färre kampanjer och tydligare teman är att de är enklare att hantera, både manuellt och för AI. I stället för att en person ska hålla koll på flera mål, sökord och målgrupper i mängder av kampanjer, blir arbetet mer överblickbart och sannolikheten för misstag minskar. Samtidigt frigörs tid för ditt team att ägna sig åt mer strategiska uppgifter, som att förfina företagets långsiktiga vision.

Dessutom kan du snabbare sätta upp och driva nya kampanjer utan att börja från noll varje gång. När kärnstrukturen redan är förenklad och sammanhållen, slipper du en tidskrävande uppdelning och kan ägna dig åt löpande förbättringar istället.

Optimize

Med tydliga teman i dina annonsgrupper blir det enklare att se mönster i hur kampanjerna presterar för just de områden du bryr dig om mest. Det gäller sedan att analysera söktrafik, användarbeteende och ha koll på företagets mål samt sökintentioner. I en viss mån får man lita på AI, men bara om man säkerställer att all data man har är av hög kvalitet och flödar åt rätt håll.

Detta ämne är något som jag har pratat om länge. Adfreaks kunder har använt server side tracking sedan en tid tillbaka. Var datainsamlingsmetoder är i världsklass. Vill du ha hjälp med att spåra din hemsida eller använda annan data på smarta sätt. Tveka då inte på att kontakta oss.