Google testar nu ett nytt Beta-verktyg som kan förändra spelet – Search Bidding Exploration. Detta verktyg är en del av Googles fortsatta satsning på AI och är framtaget för att hjälpa annonsörer att nå nya målgrupper genom att identifiera söktermer med mindre volymer, men som har hög köpavsikt.
Vad är Search Bidding Exploration?
Search Bidding Exploration är en ny funktion inom Googles Smart Bidding som använder AI för att optimera sökannonser mot just konverteringar. Istället för att fokusera på söktermer med hög volym som traditionellt presterat bra, riktar detta verktyg in sig på mindre kända och generiska sökningar – som ofta förbises.
Genom att utforska dessa låga trafikfrågor hoppas Google hjälpa varumärken att avslöja nya konsumentbeteenden i söket som ofta leder till konverteringar.
Hur påverkar detta annonsörer?
Adfreak har läst Googles dokumentationer och det visar sig att annonsörer som använder Search Bidding Exploration automatiskt låter Google Ads sänka mål-ROAS budgivningen med 10% för att kunna buda högre på just de sökningar som anses vara värdefulla. Trots en sänkning av mål-ROAS kan detta resultera i fler klick och konverteringar. Viktigt att notera är att verktyget för närvarande endast är tillgängligt för kampanjer utan utgiftsgränser vilket innebär att annonsörer bör ha flexibilitet i sina utgifter.
Kritik och transparens
Tidigare har AI-drivna verktyg som Google Performance Max mött kritik för att ha begränsad insyn, lågt engagemang mot nya kunder och att ha inriktat sig mot enklare kunder för att få konverteringar. Search Bidding Exploration kan potentiellt ge Performance Max en annan dimension i inriktningar och rapporter. Detta skulle öka transparensen och förtroendet för kampanjformatet genom att tydligare visa vilka låga trafikfrågor som presterar bra. Det är fortfarande oklart hur detta kommer att visas i rapporterna.
Framtida utveckling
Som det ser ut nu, befinner sig Search Bidding Exploration i beta-testen, vilket innebär att endast ett begränsat antal kunder har tillgång till det. Att tillämpa denna AI-driva metod som baseras på Googles enorma mängd av insamlad data – kan de upprätthålla sin ledande ställning inom digital advertising.
Denna Beta-funktion släpps också i samband med förutsägelser om att Googles andel av den amerikanska marknaden för sökannonsering kan sjunka under 50% till 2025.