Julhandeln 2024 står inför dörren och är nu mer relevant än någonsin, med dess förlängda säsong och förändrade konsumentbeteenden. För att navigera i denna högsäsong delar Adfreak med sig av viktiga insikter och strategier för att maximera din digitala marknadsföring genom Google Ads. Låt oss dyka in i deras värdefulla råd och tekniker..
Förändrat konsumentbeteende
Under den förlängda julhandeln från oktober till slutet av december har vi sett en förändring i shoppingmönstren.
Identifierade profiler som The Deliberate, The Deal Seeker, The Determined och The Devoted indikerar en större variation i hur olika grupper närmar sig sina köpbeslut. Ekonomiska aspekter som löneutdelning i rätt tid, medför även mer pengar tillgängliga för konsumenterna, vilket potentiellt kan driva upp försäljningen ytterligare under julhandeln 2024.
Strategier för framgång
- Sätt rätt mål: Fokusera på att ändra din Return on Ad Spend (ROAS) för att maximera tillväxt. Använd verktyg som Performance Planner för att förutse och anpassa kampanjens resultat. Här kan du få en indikation om hur din ROAS samspelar med budget och dina affärsmål inom angiven period.
- Optimera budgethanteringen: För att undvika budgetbegränsningar, utnyttja Performance Max-budgetverktyg och seasonal budget adjustments. Att anpassa budgeten är som att justera öppettiderna för en fysisk butik – du vill inte stänga butiken halvvägs genom rusningen. Lägg även till en ny anpassad kolumn i Google Ads som visar din spenderade budget i realtid på kampanjnivå. Använd kalylen: Cost/report_days_count()/Daily budget – och lägg sedan till den anpassade kolumnen i kampanjöversikten.
- Anpassa kampanjer effektivt: ”Använd Seasonal Bid Adjustments” för att hantera förändringar i konverteringsfrekvens och använd Performance Max för att utnyttja säsongsbetonade kampanjer. Glöm inte att båda höja och sänka den förväntade konverteringsfrekvensen.
Viktiga inställningar i Google Ads
- Bred matchning: Se till att nå rätt målgrupper innan peak season genom bred matchning på sökorden. Detta gör att du syns med dina produkter och tjänster i en period då användarna letar efter inspiration. En sökning kan börja med att någon letar efter närmaste yogaställe och de kan vid ett senare tillfälle vilja handla ekologisk te.
Ju närmare in på peak-perioden man kommer, desto mer specifika blir sökorden.
Exempel: En person kan börja söka efter ”skor” för att senare söka på ”svarta terrängskor för män storlek 44”. Här vill du vara med på hela kundresan i söket och vägleda kunder med rätt information. - Performance Max: Få ut det mesta av dina kampanjer genom att använda säsongsbetonade verktyg och taktiker. Skapa en ny tillgångsgrupp i samma Performance Max-kampanj som har Black Friday-relaterat innehåll och inriktningar.
Fördelen med detta är att man surfar på befintlig kampanjs historiska data och slipper en ny maskininlärningsperiod. Pausa er vanliga tillgångsgrupp under tiden ni har Black Friday-tillgångsgruppen publicerad och ändra tillbaka efteråt.
Nackdelen med detta är att man inte kan kontrollera budgivningsstrategi separat för Black Friday och det vanliga innehållet i original-tillgångsgruppen. I detta fall rekommenderas att skapa en ny kampanj.
Vill man förkorta inlärningsperioden, kan man i så fall kickstarta kampanjen genom att köra ”maximera konverteringar” som budgivning utan några budgivningsmål och samtidigt ha en hög budget. Detta gör att kampanjen får mer data under en kortare period och kan således optimeras snabbare. - Optimera produktflöde i Merchant Center: Höj klickfrekvensen och konverteringsgraden genom att använda fler attribut i ditt shoppingflöde. En rekommendation är att skapa ett tilläggsflöde som ändrar specifika produkters titlar i Google Shoppingflödet.
Struktur för titeln: ”Occasion + Product Type + Attributes”. Exempel: ”Julklapp iPhone 16 Pro 256 GB Svart”. - Använd attributet ”sales_price” i Google Shoppingflödet för att exponera era rabatter i produktannonsen.
Flexibla budgetar för bättre avkastning
En av de viktigaste insikterna från årets analyser är att om du har ett statiskt ROAS-mål, är flexibla budgetar kritiska. Detta innebär att både kunna justera upp och ner baserat på realtidsdata och säsongvariationerna.
För företag med mindre flexibilitet uppmuntras fokusering på maximalt konverteringsvärde. I detta fall behöver man säkerställa att kampanjen är optimerad från början och att man visar annonser vid relevanta sökningar.
Anpassning efter säsongsvariationer
För de som står inför stora förändringar i konverteringsgraden föreslås att använda tillsynes drastiska säsongsjusteringar, som kan gå upp till 300 %. Justera dessa i realtid för att optimera resultatet och bibehålla stabila ROAS.
Ha en aktiv kundtjänst och visa relevant innehåll
Under peak-säsongens intensitet, är snabb och effektiv kundsupport avgörande. Det rekommenderas att vara extra aktiv inom kundtjänst och bemöta kunderna omedelbart eftersom de har mindre tålamod och tar beslut snabbare. En chatt eller popups med anpassade budskap, som innehåller olika slags uppmaningar baserat på vilken kampanj kunden kom in ifrån, vilken sida den besöker, om det är en återkommande kund etc.
Relevans är nyckeln till kundernas förtroende
Undersökningar visar att kunder:
- Tycker det är 2.6 gånger viktigare med innehåll som resonerar med deras intressen
- Känner sig 3 gånger mer bekväma med att köpa från ett varumärke som visar relevant innehåll.
- Om de känner sig trygga med sitt köp från ett varumärke är de 9.9 gånger mer benägna att vara nöjda med köpet.
- Omde känner sig trygga och nöjda med sitt köp är de 5.8 gånger mer benägna att vilja handla igen.
Att ha rätt budskap i sina annonser leder till högre förtroende, högre chans till konvertering, mer nöjd kund och högre chans att att en kund återkommer igen.
Det är viktigt att man tänker på dessa områden när man ska anpassa sitt textinnehåll:
- Timing: Att synas i rätt tid med rätt budskap i annonser.
- Att visa rätt lagerstatus för produkter (endast 5 kvar) och tillgänglighet för tjänster.
- Att visa upp sina omdömen från befintliga kunder i annonserna. Det kan vara med recensioner i annonstillägg, videor på kunder som beskriver sin positiva upplevelse, citat från recensioner i annonstexter osv.
- Vara tydlig med vilka fördelar det innebär för kunden att köpa från företaget. Fri leverans, gratis retur, prisgaranti, nöjd-kund-garanti osv.
- Att anpassa sina budskap på rätt språk, vilket kan baserat på webbläsarens primära språk – om du kan ställa i detta tekniskt.
- Ha en tydlig call-to-action: Köp nu, Se mer, Ansök nu, Boka nu eller vår egna favorit inom Lead Gen ”Se ditt pris”.
Sammanfattning: Förberedelse och anpassning är nyckeln
Vi har nu gått igenom betydande tips som kan säkerställa din framgång denna julhandel. Att sätta rätt mål, hantera budgeten smart och vara beredd på att anpassa sig i realtid kommer att vara avgörande för att optimera dina kampanjer och möta konsumenternas skiftande behov.
Om du vill ha hjälp med att implementera rätt Google Ads-strategi till ditt företag – då är du välkommen att kontakta oss här: Kontakta Adfreak