Hem / Artiklar / Google Ads / Google Ads: Inte bara sökannonser
Google Ads - mer än bara sökannonser

Google Ads: Inte bara sökannonser

Brist på kunskap bland företag och digitala marknadsförare gör att de inte kan eller vet hur man använder Google Ads för att nå sina målgrupper online.

Hej, digitala vänner!
Antonio här, och jag tänkte dela mina tankar om Google Ads och vad jag tror många verkar ha missförstått.

Le potentiál

Först och främst, kan vi prata om hur nästan ingen använder Google Ads sanna potential. Det är som att köpa en Ferrari och bara köra den i första växeln. Därför tänkte jag berätta för er om de resterande 5 växlarna. De som gör att du kan uppnå ”MASTER LEVEL 9000”-nivån, med 10 extraliv kvar efter att du klarat av spelet.
”Men Antonio, Gogel Advörds handlar ju bara om att synas högst upp i sökresultatet” – kanske du tänker nu. Och det är precis därför som jag skriver detta inlägget.
Jag ska försöka hålla mig on-topic genom hela texten. Det finns nämligen rabbit-holes utan ände överallt som fortsätter att definieras medans jag skriver.

Kundresan

Låt oss börja med kundresan. Det är inte längre en enkel A till B-resa. Det är mer som en berg-och-dalbana genom en labyrint, gående baklänges i mörkret. På Google Marketing Live 2023 berättar Philipp Schindler att mer än 75% av kunderna tycker det är viktigt att undersöka i fler kanaler innan de slutför ett köp. Fler än hälften använder fem eller fler kanaler innan de slutför ett köp. Kunder omnämns som produktdetektiver och visst kan du känna igen dig. När gick du senast in på Google, sökte efter en produkt som du helt spontant kom på att du behövde och köpte direkt? Aldrig?

Någonting föder intresset långt innan en person aktivt söker på Google efter en produkt eller tjänst. Behovet har redan uppstått och oftast har skickliga marknadsförare redan kommunicerat med användaren på olika sätt och således redan fått användarens förtroende innan behovet har uppstått.
Och nu syns du där, högst upp på Gogel Advörds med din reklamannons och har räknat ut med Casio-miniräknaren, att om 1 av 10 handlar så blir du miljonär.
Någon smart Google Ads-specialist har säkert också sagt åt dig att det söks tusentals gånger varje månad på dina tjänster och medans hen talade såg du dollartecken regna med öppna ögon. I din värld är kalkylen klar. Tusentals sökningar, en av tio handlar = fantasiljonär.

Nå din målgrupp

Många nya kunder som väljer Adfreak har denna synen på Google Ads och jag har fått utbilda dem lite i taget för att de ska få en bättre bild av det digitala landskapet och användarnas beteenden.
Det går att nå de där tusentals sökningarna på Google, men inte bara genom sökannonser. Google kommer alltid vilja visa flera olika annonser (inte lägga alla ägg i samma korg), vilket innebär att dina inte alltid kan synas och när de väl syns är det inte säkert att de klickar på din annons. Redan här är hela din plan förstörd.
Alla de potentiella kunder som sökt på dina söktermer på Google och påbörjat sin kundresa, men inte klickat på dina annons kan du visst nå. Inte med sökannons-formatet, utan med video, bild, HTML5 annonser som är betydligt attraktivare. Har du tillräckligt bra material kan annonsen vara minst lika effektiv som sökannonsen på Google.

Retargeting

I detta skede undrar du varför din trafik inte ökar och varför få blir kunder. Du når alltså inte användare innan behovet uppstår och du når endast en pytteliten skala av dem som har köpavsikt och söker på Google.

Nu kommer vi in på nästa fråga – ”Do you even retarget?

Du har lyckats att driva trafik till din webbsida, potentiella kunder har visat intresse för dina produkter eller tjänster och det enda du gör är håller tummarna och hoppas att de blir riktiga kunder. Det är ju fakta att användare jämför flera företag och alternativ, söker på omdömen, jämför pris, kvalitet, design, leveranstider osv. Det är bara att se på ditt eget beteende när du söker efter saker att köpa.
De som visat intresse på din webbplats, men inte köpt ännu eller blivit ett lead kan du nå med anpassade budskap som påminner dem om att köpa. Dessa kunder befinner sig i en beslutstagandefas och behöver hjälp med att ta ett beslut. Dina konkurrenter retargetar som hyenor med utbildande budskap och tydliga call-to-actions. Det finns inga varmare potentiella kunder än de som redan visat intresse på din webbsida, men du fortsätter att satsa hela potten på den där specifika delen av kundresan – när man söker på Google.

Nå din målgrupp genom hela tratten

Användare rör på sig ständigt och du har möjlighet att nå dem med anpassade budskap på hela internet med häftiga bilder, videor och rubriker. Det som gör Google unikt som annonsverktyg är möjligheten att nå användare genom hela marknadsföringstratten från kallt lead till lojal kund. Med lojal kund, menar jag att du laddar upp dina kundlistor i Google Ads och skickar ut riktade kampanjer till dina befintliga kunder för att få dem att handla mer. Just denna biten ser jag även en stor brist på aktivitet bland företagen. De flesta släpper taget om kunderna efter första köpet.

Alltså, där finns möjligheter med Google Ads som du inte ens kan drömma om. Det är dags att lägga undan Casio-miniräknaren och börja lyssna på en riktig Google Ads byrå som kan hjälpa er att sätta upp en riktigt genomtänkt och anpassad strategi .

Just det,
Vet ni vad vart de dyraste klickpriserna är? Exakt, du gissade rätt! På söket där alla vill synas.