Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Konsten att lyckas på Youtube Shorts
hur gör man bra youtube short videor

Konsten att lyckas på Youtube Shorts

Korta videor är hetare än någonsin och Youtube Shorts är en guldgruva för annonsörer. Men hur skapar man annonser som sticker ut i och verkligen engagerar i detta snabba flöde? Här på Adfreak delar vi med oss av våra insikter – och vår djupdykning i tusentals Shorts-annonser avslöjar receptet för framgång.

Skippa den tillgjorda fasaden – satsa på naturligt innehåll

Glöm stela, traditionella annonser! På Youtube Shorts gäller det att smälta in och skapa en känsla av att tillhöra riktigt och äkta innehåll. Tänk ”DIY-känsla” snarare än säljpitch – ett avslappnat och autentiskt tilltal vinner i längden. Använda din mobilkamera och var dig själv!

En stark trend är att använda sig av influencers och ”kunder” snarare än polerade kändisar. Enligt en undersökning från Talk Shoppe litar 73% av Youtube-tittare mer på influencers än på stora kändisar. Genom att samarbeta med kreatörer som din målgrupp följer kan du nå ut med ditt budskap på ett mer trovärdigt sätt.

Fånga uppmärksamhet direkt – varje sekund räknas

I Shorts-flödet är konkurrensen om uppmärksamheten stenhård. Det gäller att fånga tittarnas intresse direkt, annars är risken stor att de swipar vidare. Inled med en direkt fråga, prata direkt till kameran och skapa en känsla av närhet och personlighet.

Få inspiration från aktörer på andra plattformar för att se vad som fungerar. Det viktiga är att budskapet är tydligt, koncist och lätt att smälta när man ligger och scrollar i soffan.

Våga vara kreativa och testa er fram

Att lyckas på Youtube Shorts handlar om att förstå plattformens unika dynamik. Genom att skapa en mer avslappnad ton, samarbeta med kreatörer, inte vara försäljande och skapa annonser som känns som en naturliga kan ni nå drömlika resultat.

Kom ihåg att det viktigaste är att våga experimentera! Testa er fram, bli vana framför kameran, analysera resultaten och låt resultaten guida er i vad som fungerar och vad som inte gör det. Lyckas ni fånga den där ”shorts-känslan” är möjligheterna oändliga i att bygga förtroende och personlighet för ert varumärke. Google väg för en mer hållbar framtid för digital marknadsföring.

Läs mer om hur vi på Adfreak arbetar med YouTube som en del av vår strategi: YouTube Advertising