En generell beskrivning av Google Ads och vad detta verktyg kan göra.
Vad är Google Ads?
Först och främst är det viktigt att förstå att i dagens digitala landskap är Google Ads som den
frontala bokhyllan i biblioteket. Förutom att den är fylld av bästsäljare – är den även mer
dynamiskt, interaktiv och effektiv än någonsin.
När vi pratar om Google Ads som är den största digitala annonsplattformen i världen är det
många som tänker sig att det enbart är en annonsplattform. Skulle jag spegla Google Ads
med egna ord hade jag beskrivit en klockren algoritmisk motor som är formad av data och
driven av användarens beteende, vilket i min värld är det som gör Google Ads unikt. Det som
tidigare varit otänkbart, är idag en vardag. Sättet Google Ads använder sig av sitt tekniska
underlag så som räknealgoritmer, komplexa prediktionsmodeller och stora datamänger är
ytterst imponerande då detta i sig möjliggör för annonser att adressera sig mot en specifik
målgrupp och mäta resultat på en helt ny nivå.
Om vi frågar oss varför Google Ads är så tekniskt och avancerat beror det på att i en värld
där konkurrensen är hårdare än någonsin måste användarnas höga förväntningar ständigt
mötas och det är så Google Ads har utvecklats till den mest effektiva plattformen för
annonsering på nätet.
Varför finns Google Ads?
- För att hjälpa företag att nå sina målgrupper
Google Ads gör det möjligt för företag att nå tänkbara kunder i rätt ögonblick. Det fungerar
som en fackla som lyser kraftfullt och för företagets erbjudande i rätt riktning. Detta leder till
ökad exponering och sätter företaget i kontakt med en målgrupp som redan visat intresse.
- För att konkurrera på den digitala marknaden
I en värld där konkurrensen är stor är det viktigt att företag är närvarande online. Vad
Google Ads erbjuder är en möjlighet att synas och konkurrera i den digitala marknaden
genom att erbjuda sina tjänster eller produkter på Googles söksidor men också andra
webbplatser.
- Testing och optimering
Google Ads ger möjlighet för annonsörer att testa olika kampanjer, annonser och sökord för
att se vad som ger bäst resultat. Detta möjliggör förbättring och kontinuerlig optimering av
din marknadsföringsstrategi.
Förutom att Google Ads håller Google-hjulet i snurr är det ett väldigt potent maskineri som
ger företag en enastående möjlighet att hålla koll på annonsernas resa. När människor söker
efter en tjänst eller produkt är de ofta i ett läge där ett beslut ska tas då de redan vet vad de
letar efter och är redo att agera. Google Ads håller koll på när dessa kunder passerar och
lyser upp som en digital skylt.
Hur Google Ads fungerar
Detta verktyg bygger på konceptet av sökordsannonsering där specifika söktermer väljs ut.
När någon nyttjar dessa termer i deras sökning kommer din annons att visas, om du har de
mest lockande annonserna kommer de hamna högst upp i resultaten. I regel betalar du
enbart när någon klickar på din annons.
- Sökordsval och budgivning: Först och främst måste du välja sökord eller sökfraser
som är relevanta för verksamheten och målgruppen. Sedan ska ett bud anges (CPC)
som står för cost per klick där du betalar en summa för varje klick någon gör på din
annons. - Auktionsprocessen: När någon söker på något specifikt på Google kommer detta
initiera auktionsprocess där Google kommer avgöra annonser som ska visas och i
vilken ordning. - Annonskvalitet: Annonsens kvalitet spelar stor roll i om din annons visas eller inte.
Huruvida denna kvalitet bedöms bestäms av faktorer som annonsens click-through
rate (CTR) annonsens relevans för sökorden och annonsens historik. - Format och annonstyp: Google Ad erbjuder olika typer av annonser, men också
videoreklam, bildannonser, textannonser och annat. - Geografisk och tidsbaserad riktning: Ett lysande sätt att nå ut till sina målgrupper när
det är mest relevant är genom att rikta sina annonser mot geografiska områden och
använda sig utav tidsintervaller. - Mätning och optimiering: Du får tillgång till detaljerade analysdata efter att din
kampanj har startat. Därefter kan du se hur många gånger dina annonser har visats,
hur stor konvertering de har skapat och antal klick. - Budgetkontroll: Slutligen kan du ha koll över hur din budgetering kring dina annonser
ser ut.
Summerar vi detta kan vi dra slutsatsen att Google Ads ger dig en möjlighet att nå
potentiella kunder i det exakta ögonblick de söker efter något som må vara relaterat till
din verksamhet.
Vem kan dra nytta av Google Ads?
Både stora som små företag kan dra nytta av Google Ads. Från de lokala konditorierna som
vill vara synliga i morgonrusningen till de stora e-handelsjättarna som är ledande på
marknaden. Det kan användas utmärkt av byråer som vill hålla koll på sina konkurrenter men
också studenter som söker efter kunskap. Vad som gör Google Ads unikt är sättet de tillåter
alla att synas, oavsett budget.
Den unika nyttan med Google Ads, förutom att vara synlig vid rätt tidpunkt, får du också en god överblick och ovärderliga data om dina kunder där du kan se allt från vad de söker efter till vilka annonser de gillar bäst.
Du kan se hur dina annonser presterar på de olika enheterna vilket är viktigt på så sätt att
användarbeteendet varierar beroende på enhetstyp.
Du kan också analysera när dina annonser presterar som bäst under dagen. På så sätt kan du
själv välja när du vill att dina annonser ska visas för att fånga upp användarens intresse,
smart eller?
Du får också tillgång till att se vilka kön, åldersgrupper och geografiska platser som din
målgrupp tillhör. Tack vare detta kan du justera dina annonser och hur du använder dem för
att matcha användarens intresse och behov.
Avslutningsvis är Google Ads en oerhört kraftfull plattform som ger marknadsförare och
företag en möjlighet att nå ut till möjliga kunder vid rätt tidpunkt och till sina specifika
målgrupper. Detta program är ett värdefullt hjälpmedel för att öka synlighet, driva affärer
online och generera trafik. Nästa gång du sitter på webben och ser annonser högst upp i
Googles sökfält, tänk på att det är företag som har strävan efter att nå sina mål och göra en
skillnad.
Ett kliv in denna värld kan mycket möjligt vara en början på något stort för din
verksamhet!
Förkortningar i Google Ads
- PPC – Pay per click
- CPC – Cost per click
- CPA – Cost per action
- CPE – Cost per engagement
- CPL – Cost per lead
- CR – Convertionrate
- CTR – Click through rate
- VTC – View thru conversion
- ROAS – Return on adspend