Med Googles AI-teknik förvandlas responsiva sökannonser till dynamiska verktyg som lyckas matcha rätt rubriker och beskrivningar för att skapa annonser som är relevanta och anpassningsbara efter konsumenternas beteendeförändringar.
Genom att inkludera element som bilder och platslänkar kan du ge potentiella kunder en fördjupad bild av ditt företag och förenkla interaktionen med dina annonser. För att dina sökannonser ska kunna nå nya höjder, introducerar Google nu förändringar i hur annonser interagerar med dessa element.
Flexibilitet för bättre annonsresultat
Responsiva sökannonser är konstruerade för att servera den mest effektiva annonseringen till rätt person vid precis rätt tillfälle. Medan Google AI sätter samman dina annonser, inkluderas normalt minst två rubriker. I vissa fall har man dock sett att det kan vara mer kraftfullt att endast visa en rubrik beroende på sökfrågan och kontexten. För att optimera dina annonsprestationer ger Google Ads nu responsiva sökannonser möjlighet att visa en enstaka rubrik när det förutspås förbättra resultatet. Med denna förändring kan en rubrik nu även bli framträdande i början av din beskrivningstext.
Responsiva sökannonser har fått en ny förmåga där en ensam rubrik kan visas om det leder till bättre resultat. Dessutom kan en rubrik kvalificera sig för att dyka upp i början av beskrivningsraderna som en del av denna nyhet.
För att förstå hur ofta dina annonser presenteras med en enda rubrik, eller en rubrik i inledningen till din beskrivningstext, kan du fördjupa dig i kombinationsrapporten. Om du redan har fixerade element i positionerna för första rubriken, andra rubriken eller den första beskrivningsraden, kommer dessa att fortsätta visas på sina angivna platser när dina annonser visas.
Enklare att lägga till rubriker och beskrivningar
Google förstår att det finns tillfällen då det är viktigt att kunna använda samma rubriker och beskrivningar genom en hel kampanj – till exempel när du har ett förestående erbjudande som är relevant för varje annonsgrupp. Därför har Google introducerat möjligheten med rubriker och beskrivningar på kampanjnivå.
Du har nu alternativet att koppla upp till tre rubriker och två beskrivningar till hela kampanjen. Om du behöver att dessa element visas under en specifik period, som under rean, kan du nu planera specifika start- och slutdatum för dem. Det finns även möjlighet att fästa dessa element på specifika positioner. När du har lagt till dina rubriker och beskrivningar kommer de vara berättigade att visas i varje responsiv sökannons i din kampanj.
Presenterar bäst presterande element för varje sökfråga
När du använder automatiserade element på kontonivå kommer Googles Ads att skapa och visa element för dina annonser om de förutspås förbättra prestationerna. Tidigare hade manuellt skapade element som bilder, platslänkar, callouts och länktexter alltid prioritet framför de automatiserade motsvarigheterna. För att hjälpa dig att leverera mer engagerande annonser tillåter nu dynamiska bild-element, dynamiska platslänkar, dynamiska CTA:er och dynamiska länktexter att visas tillsammans med, eller istället för, manuellt skapade element när de förutspås förbättra prestationen. Det innebär till exempel att även om det finns fyra manuellt skapade platslänkar till din annons, kan Googles AI nu välja att visa två dynamiska platslänkar tillsammans med två manuellt skapade om det bedöms hjälpa dig att engagera fler personer.
Få hjälp med Google Ads
Postat av Antonio Markovic, Google Ads-specialist, Adfreak