Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Söka i Gemini-eran: 4 trender drivna av generativ AI
hur påverkar gemeni och generativ AI google sök?

Söka i Gemini-eran: 4 trender drivna av generativ AI

Vår bransch befinner sig i en snabbt utvecklande fas. Det har funnits andra ”game changers”, men detta kan vara det mest föränderliga hittills. Vi talar naturligtvis om den nya eran av AI.

Jag pratar om denna AI-transformation varje dag med företagare över hela Sverige. För några år sedan handlade samtalen om vad AI är och hur det fungerar. Nu handlar de om hur man kan använda AI så snabbt som möjligt – för att öka produktiviteten, för att hjälpa marknadsförare att hitta värdefulla kunder och för att driva mer lönsamhet.

Larry Page sa en gång: ”Den perfekta sökmotorn bör ge dig det exakta svaret på vad du söker efter.” Det är vad Google har fokuserat på sedan starten.

Trend 1: ”Exakt-vad-jag-vill-ha”-sökningen

Med generativ AI är det nu lättare att hitta precis vad du söker, oavsett hur specifikt det är. Under de senaste sex månaderna ökade volymen av sökningar som innehöll fem eller fler ord, 1,5 gånger snabbare än kortare sökningar jämfört med samma period förra året.

Förut kanske du sökte på ”stormkök,” jämförde priser och läste recensioner. Nu kan du söka på ”gasdrivet stormkök för ultralight vandringar”. När sökningarna blir mer väldefinierade kan Google också lättare förstå vad intentionen bakom är och hjälpa företagare att synas vid ännu mer relevanta sökningar

Trend 2: Komplexa sökningar blir enkla

Google kan nu hantera mer komplexa förfrågningar och hjälpa till med planeringssökningar som vanligtvis involverar många steg. Som till exempel: ”Vilka är bra alternativ för en dag ute i Stockholm med barnen? Rekommendera några glassbutiker nära varje alternativ.”

Förr skulle detta ha inneburit flera sökningar och försök att pussla ihop all information själv. Nu, med Gemini, tar detta bara några sekunder. Och eftersom det drar nytta av realtidsinformation och expertis från hela webben, kommer resultaten – inklusive betyg, recensioner och öppettider – att vara aktuella och relevanta.

Trend 3: Sökning bortom ord

Ibland är är det enklare och snabbare att använda bilder man söker. 82 procent av konsumenterna säger att de skulle tycka att det var hjälpsamt om AI tillät dem att söka efter saker som är svåra att beskriva.

Det görs 12 miljarder visuella sökningar varje månad med Google Lens. Snart kommer du även kunna söka med video – tack vare Googles senaste framsteg inom videoförståelse – så att du verkligen kan söka vad som helst du kan se.

Med innovationer som Circle to Search kan du söka vad som helst på din skärm med bara en markering och ett tryck. Detta gör att användare enkelt kan få den information de behöver från sina skärmar.

Trend 4: Sökning bortom svar

Ibland letar människor inte efter snabba svar; de vill utforska, upptäcka och bli inspirerade. Konsumenter vänder sig till Google för att utforska alternativ. Till exempel har sökintresset för ”inredning idéer,” ”bästa matrecepten” och ”inomhusaktiviteter för regniga dagar” där man ser otroliga ökningar i sökvolymer år efter år.

När människor använder Google sök för att få idéer, får de mer än ett AI-genererat svar. De får en hel AI-strukturerad sida med inspiration, specialbyggd för dem och deras fråga.

Någon som besöker Malmö, Skåne, kan börja med en bred, öppen sökning som ”roliga ställen att äta i Malmö”. Nu får de en organiserad söksida med olika alternativ som hjälper dem att upptäcka mer och få nya perspektiv. De kan läsa eller titta på recensioner om vad kunder har att säga. Eller utforska idéer – som ”platser med solnedgångsutsikt” eller ”skaldjursplatå” – som de kanske aldrig hade tänkt på själva.

Dina annonser kommer att vara en väsentlig del av den nya sökupplevelsen – med ännu fler sätt för ditt företag att upptäckas.

Men du kan inte prata om upptäckt utan att prata om YouTube. YouTube är är snabbt växande videoplattform i Sverige och förväntas bli ännu mer populär. För skaparna som utgör hjärtat av YouTube är generativ AI nästa lekplats. Det kommer att hjälpa företag och människor att utrycka sin kreativitet i en helt annan omfattning.

Google Sök utvecklas, och det gör även annonserna. Annonser är mer hjälpsamma än någonsin och visas på fler ställen – vare sig det är Google Lens eller Circle to Search.

Vi har nu en svit med generativa AI-verktyg att välja mellan som ska hjälpa oss att planera, organisera, producera och generera: Imagen 3, Googles mest kraftfulla text-till-bild-modell hittills; Music AI Sandbox, en lekplats för musikalisk innovation; och Veo, en banbrytande videogenereringsmodell. Snart lanseras Veo till YouTube Shorts, vilket öppnar en hel ny värld av kreativa möjligheter för företag och innehållsskapare.

Bara föreställ er: varje innehållsskapar med AI i fickan. Det betyder fler kreatörer, mer innehåll som lockar fler tittare som i sin tur leder till större räckvidd, engagemang och ROI för företag.