Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Smarta strategier: Spara massor på månadens annonsering

Smarta strategier: Spara massor på månadens annonsering

Som marknadsföringsbyrå är det avgörande för våra kunders framgång att vi hanterar deras budgetar effektivt.
Ingen gillar tanken på onödiga annonseringskostnader, men det kan ofta vara svårt att skilja mellan vilka pengar som faktiskt bidrar till verklig nytta.
Även när en kampanj går bra, är det kritiskt att veta vilka metoder som ger bäst resultat och hur olika tekniker samarbetar med varandra.

Hur avgör ni vilka kanaler som genererar de högkvalitativa leads era kunder behöver? Och hur bevisar ni det?
Med bra verktyg vid er sida kan ni få bättre insikter och ni behöver inte gissa mer.
Det är viktigt att klargöra exakt vad som fungerar och vad som inte gör det, så att ni vet var ni ska lägga era marknadsföringspengar framåt. Till sist kan en enkel omfördelning av budgeten spara era kunder tiotusentals kronor.

Så, hur kan ni finslipa er marknadsföringsstrategi och skära bort onödiga kostnader i er annonsering? Låt oss dyka in i de bästa verktygen och metoderna för att minska era kostnader per lead/kund och öka avkastningen detta år.

Tips 1: Förstå er verkliga ROI

En av de största utmaningarna för marknadsförare på byråer är begränsad insikt, vilket kan påverka beslutsfattandet avsevärt.
Utan en helhetsbild av marknadsföringsprestanda blir det svårt att identifiera vilka kanaler som presterar bäst och vilka som underpresterar. Detta är en utmaning för många företag då det kräver kunskaper om spårning av webbplats

Men, med rätt verktyg för spårning och uppföljning kan vi få värdefulla insikter om kampanjprestanda och ändra sin strategi för att undvika slöseri med pengar. Dessa metoder sparar våra kunder enorma summor och framför allt, resultaten förbättras!

Så, hur går tillväga? Låt oss granska närmare vi kan bevisa den verkliga avkastningen för kampanjer.

Nackdelar med multi-kanalannonsering

Man skulle kunna tro att ju större digital närvaro ett varumärke har, desto mer framgångsrikt är det, eller hur? Inte nödvändigtvis.
Det är viktigt att utöka sin online närvaro, men det går att både synas ”för mycket” och till ”fel målgrupper”. Det är en sak att marknadsföra sig på flera online-plattformar, men hur kan du avgöra om de faktiskt tillför värde till ditt företag?

Spåra & optimera för maximal kampanjprestanda

Lösningen för Adfreak är enkel: Vi kan spåra och optimera våra kampanjer mer effektivt genom avancerade analysverktyg. Med dessa verktyg kan vi koppla varje lead till en specifik kanal, vilket hjälper oss att minska marknadsföringskostnader på ineffektiva sociala plattformar.

”När du fattar beslut om hur du ska allokera din marknadsföringsbudget är bevis på ROI avgörande. Vi fick får de bevisen med hjälp av våra analysverktyg.”

– Antonio Markovic, grundare på Adfreak

 

Hur du upptäcker din kanal med högst ROI

Med omfattande data kan du:

  • Se vilka källor och sökord som genererar högkvalitativa leads.
  • Identifiera vilka betalda annonskampanjer som driver flest samtal till ditt företag.
  • Förbättra kundservicen genom samtals-inspelningar för att identifiera möjligheter för personalutbildning och coaching.
  • Accelerera försäljning och driva ROI mer effektivt.

Om du är redo att bevisa – och förbättra – värdet av dina marknadsföringstekniker, är det dags att införliva avancerade spårningsmetoder i din marknadsteknik.

 

Tips 2: Utöka dina datasamlingar utöver Google Analytics 4

För företag med flera lokaler kan verktyg som Google Analytics 4 endast ge en begränsad bild av din marknadsföringsinsatser.

Men vad händer om du behöver spåra ursprunget för leads som kontaktar ditt företag via telefon? I takt med att företag alltmer förlitar sig på telefonsamtal som en värdefull kontaktplats för kundinteraktioner, blir det ännu viktigare att diversifiera dina datakällor.

Begränsningarna med GA4

Även om Google Analytics 4 definitivt har sina fördelar, har det också sina begränsningar.

Några av de mest noterbara utmaningarna inkluderar:

  • Komplex dataöverföring.
  • Ett nytt rapporteringsgränssnitt.
  • Färre attributionsmodeller.
  • Begränsad datainsamling.

För Adfreak gör den begränsade datan som Google Analytics tillhandahåller det svårtare att ta beslut, eftersom det inte ger en fullständig bild av användarnas beteende ”off-page”.

Men genom att samla data från flera källor, bland annat samtalsinspelningar, kan vi kombinera den och få en bättre bild över våra marknadsföringsinsatser. 

 

Tips 3: Höj kampanjresultaten med AI-förstärkt analys av samtalsdata

Företag som tar emot ett stort antal inkommande telefonsamtal genom sina marknadsföringskampanjer kämpar ofta med att effektivt och korrekt kvalificera dessa leads.

Att outsourca denna uppgift kan dock bli kostsamt och öka den totala kostnaden per lead. För att lösa detta, satte vi in spårningsteknik för samtal kombinerat med avancerad AI-baserad samtalsanalys. Som ett resultat sparar vi nu massor med pengar.

 

Hur man använder AI för att låsa upp Data inom dina samtal

Samtalsanalysen använder AI-teknologi för att analysera dina samtal och omvandla dina konversationer till insikter som är lätta att agera på.

Denna avancerade teknologi kan:

  • Automatiskt spela in och transkribera alla dina telefonsamtal med nästan mänsklig noggrannhet, så att du enkelt kan utveckla dina FAQ-sidor med vanlligt förekommande frågor.
  • Enkelt identifiera nyckelord och fraser i varje samtal för automatiserade insikter och analyser.
  • Definiera regler för att automatiskt klassificera samtal när specifika samtalskriterier uppfylls.

 

Automatisera din analys & uppnå högre precision

Med ett avancerat analysverktyg får du mer exakt:

  • Nyckelordsidentifiering
  • Automatisk etikettering och kvalificering av leads
  • Segmenteringsanalys

Du automatiskt kan filtrera och kategorisera dina telefonsamtal – till exempel om ett samtal från en förstagångsuppringare varar mer än 60 sekunder, så kan du direkt veta att det med stor sannolikhet är ett kvalificerat lead och automatiskt kategorisera det som sådant.

Genom att eliminera behovet av att manuellt lyssna på samtalen och kategorisera dem, kan man sluta överbetala leverantörer för att analysera deras samtalsdata.

Nu kan man få bättre avkastning på sina  marknadsföringsinsatser och behålla fler kunder eftersom dessa också uppnår bättre ROI på sina klick-baserade kampanjer. Och nu kan även flerspråkiga transkriptioner hjälpa byråer att överkomma språkbarriärer mellan klienter och deras kunder, oavsett modersmål.