Googles Sökgeneratorupplevelse kan komma att omvandla PPC-marknadsföring från grunden, vilket skapar både otroliga möjligheter och utmaningar för marknadsförare.
Under SMX Next’s expertpanel diskuterades hur vår bransch kan komma att förändras.
Här följer en sammanfattning av deras tankar och insikter.
Vad är SGE?
SGE är en stor förändring jämfört med det traditionella sättet som sökningar fungerar på.
I det förflutna, visade Google upp tio blå länkar för användarfrågor, och när man klickade på dem ledde de användaren till webbplatserna, vilket genererade trafik.
Med SGE ändras processen – svaren på frågorna ges direkt i sökresultaten, vilket eliminerar behovet av att klicka på länkar. Denna förändring kan ha stora konsekvenser för webbplatstrafik.
- Oavsett sökfråga kommer du att få se svar och propåer där du kan fortsätta klicka för att förfina din sökning eller få mer information utan att någonsin lämna sökresultatet.
- Maskininlärningen kan ändra sökfrågan utan att användarna behöver göra något annorlunda.
Annonsering inom SGE
Annonserna visas både ovanför SGE-resultatet och direkt under det. Dock kan annonsplaceringen komma att förändras när funktionen introduceras fullt ut.
- Det ligger i Googles intresse att annonser genererar klick, så jag tror att vi kan förvänta oss att annonser har ett högt fokus på hur de kommer att synas på allra bästa sätt.
Mottagandet av SGE
Förväntningarna är att SGE kommer att påverka sök- och digital marknadsföring, men gruppen tror inte på ett snabbt genomslag av tekniken. På grund av detta förväntar jag mig inte några betydande förändringar i PPC-mätvärden inom en nära framtid.
- Jag tror inte att antagandet av SGE kommer att vara lika utbrett inom överskådlig framtid som man kan tro.
- Kom ihåg när röststyrda sökningar skulle bli det stora nya? Sedan var det Google Assistant. Vi digitala marknadsförare, är alla involverade i SGE eftersom vi är marknadsförare, men jag ser inte att allmänheten kommer att bli lika påverkad som oss.
Påverkan på klickfrekvensen (CTR)
När SGE är fullt implementerat tror jag att annonsörer kommer att se en betydande påverkan på klickfrekvensen (CTR). Som specialist på Google Ads tror jag att vi kommer behöva fokusera mindre på vissa mätvärden och mer på andra.
- Det känns som att de vill inte vill att vi ska titta på mätvärden som CTR, och istället fokusera på sådant som kostnad per handling (CPA) och avkastning på annonsinvestering (ROAS). Detsamma kan sägas för kostnad per klick (CPC).
- Jag tror att vi alla här har åsikter om att CPC:er kan vara för höga. Men dialogen skiftas definitivt från att titta på CPC:er till att istället titta på ren avkastning.
- Med det sagt, förväntar jag mig inte en stor förändring i vad jag skulle anse vara verkliga resultatvärden Jag ser inte att det förändras alltför mycket. Det skulle sätta käppar i hjulet för allas annonsering – och troligen även för Googles intäkter.
PPC och SEO går ihop?
Även om jag inte tror att stora förändringar i PPC inom en snar framtid, föreställer hon sig att SGE kommer att ändra hur SEO- och PPC-experter samarbetar. I takt med att sökbeteenden och resultat utvecklas kommer PPC- och SEO-marknadsförare att arbeta närmare varandra.
- Som marknadsförare har vi specialiserat, men dspecilalister behöver bli bättre på att kommunicera och samarbeta sinsemellan.
Påverkan på sökordsanalys
Jag tror att söktermer kommer att se annorlunda ut i samband med att SGE lanseras och användare förstår hur de kan använda denna nya typ av AI-sökmotor. Specifika sökningar på tjänster och produkter kommer förmodligen fortfarande att användas, men sökningar kommer även bli mer utformade som frågor. Detta för att det AI-genererade sökresultatet kommer vara mer pålitligt med tiden och användare kommer vilja ta reda på vilken tjänst och produkt som rekommenderas utifrån personens specifika behov. Därför bör företag ha en mer omfattande strategi för hur de täcker grundläggande frågor som berör deras verksamhet.
Ett exempel kan vara att en användare istället söker såhär: Jag har [dessa] behov och jag söker en tjänst som täcker samtliga av mina behov.
Förutom att få produkter och annonser presenterat på ett klassiskt vis kommer Google även kunna motivera varför vissa specifika företag, tjänster och produkter rekommenderas.
Se till att ha välformulerade sidor som täcker alla möjliga aspekter av användarnas frågor som kan uppstå kring ert sortiment.
En ny strategi
Det förväntas att den totala sökvolymen kommer att förbli densamma efter att SGE har lanserats. Däremot kan sökförslagen förändras baserat på trender och användarbeteenden. Han förutser att annonsörer kommer att visa större intresse för innehåll som berör den övre delen av försäljningstratten, såsom display- och videoannonsering, vilket kan påverka den ekonomiska modellen och öka antalet annonser inom dessa områden.
Jag ser inte att Google tar kontroll över användarsökningar, men förväntar mig en förändring i hur användare styrs mot sina slutgiltiga frågor. Detta kommer sannolikt att påverka resultaten men inte nödvändigtvis själva sökvolymen.
Hur påverkar detta sättet du skriver annonser på?
Utmaningen för Google med SGE är att på ett naturligt sätt integrera annonser i sökresultatet utan att få en alltför säljande ton. Den nuvarande metoden, där uppmaningar till handling (call-to-action) fraser komprimeras, kan se malplacerade ut bredvid en konversation.
Till skillnad från Bings popup-annonser kräver Googles strategi en förändring i hur vi formulerar våra annonser:
- Vi behöver arbeta med varje tillgång i annonsen separat. Samtliga element kan synas enskilt och behöver således formuleras på ett sätt så att användaren kan förstå en bil, text, CTA osv om de skulle presenteras enskilt.
- Inom vissa branscher kommer Google att formulera om annonsernas innehåll. Det blir alltså av stor vikt att man är tydlig nog så att denna förändring inte blir allt för dynamisk.
Konkurrentanalys och SGE
Gruppen var överens om att det är värdefullt att känna till vad konkurrenterna säger, men det är avgörande att ta det med en nypa salt. Utmaningen ligger i att avgöra om de är unika eller bara följer Googles RSA-förslag (Responsive Search Ads). Glöm inte att många är lika förvirrade som er och testar sitt innehåll. Jag har tidigare tagit över Google Ads konton från stora prisbelönta byråer som inte alls har haft kompetens nog att driva framgångsrika resultat på Google.
I ett konkurrensutsatt digitalt landskap där många använder liknande fraser blir det mer viktigt än någonsin att särskilja sig.
Se video:
Dags att utveckla nya färdigheter
Jag råder PPC-marknadsförare att bredda sina kompetenser inför lanseringen av SGE. Dagarna då man har fokuserat på sökordsanalys och fin-inriktad marknadsföring kan snart vara över. Man behöver istället se över helheten i kommunikationen och arbeta mer med trovärdighet i branschen.
Det är rätt ögonblick att se över sin copywriting och grafiska produktion. Det är dags att beröra människor och skapa en känsla kring sitt varumärke.
Adfreak erbjuder professionell hjälp med dessa bitar. Förutom 12 års erfarenhet inom Google Ads och sökmotoroptimering så kan vi även hjälpa er med grafisk design av allra högsta kvalitet. Kom ihåg – kvalitet är i regel billigare.