I takt med att Google fördröjer avvecklingen av tredjepartscookies till 2025, är det kritiskt för varumärken och byråer att börja planera för en cookieless framtid redan nu.
Varför vänta längre?
Googles beslut att fördröja avvecklingen av tredjepartscookies till 2025 ger ytterligare tid för förberedelser, men säkerheten finner sig i att börja arbeta på det nu. Marknadsförare måste använda detta tillfälle för att förstärka sina strategier för förstapartsdata och möta de ökade kraven på integritet och personalisering.
Strategier för en cookieless framtid
Varumärkens förstapartsdata är en guldgruva som kan leverera insikter om de mest värdefulla målgrupperna. I en värld utan tredjepartscookies blir det ännu viktigare att optimera denna data för att skapa meningsfulla kundupplevelser. Här är några strategier för att maximera förstapartsdata:
- Uppdatera data kontinuerligt: Håll data färsk för att maximera marknadsföringsinsatsernas effektivitet.
- Konsumentförståelse: Genomför förstapartsundersökningar regelbundet för att hålla dig á jour med förändrade konsumentbeteenden.
- Segmentering: Utveckla och förfina segmenteringsstrategier för att möta konsumenternas allt högre förväntningar på personalisering.
- Nya mätvärden: Förbered dig på övergången från cookies till användar- och enhets-ID som nya mätvärden.
Fördelar med förstapartsdataförädling
Att förstå vad din målgrupp värderar – oavsett om det handlar om kreativa kampanjer, företagsansvar eller sociala medier-vanor – leder till kraftfullare marknadsföring. Genom att anpassa budskapen på ett personligt plan kan varumärken och deras byråpartners öka kundlojaliteten och livstidsvärdet.
När du väl har en strategi för förstapartsdata på plats, kan samarbetet med en partner som kan berika data med aktuella och handlingsbara insikter leda till bättre förståelse, segmentering och mer personliga upplevelser. Dessa förstärkta upplevelser med rik, relevant och realtidsdata ökar kundens livstidsvärde.