Meta rullar ut ett nytt annonsalternativ, kallat ”Flexible Media”. Detta initiativ är ytterligare ett steg mot att låta Meta AI optimera innehållet. Genom att aktivera funktionen låter man Meta avgöra på vilka placeringar som annonserna ska visas, där målet är att hitta de bästa platserna.
Så fungerar Flexible Media
Flexible Media erbjuder annonsörer möjligheten att anpassa mediainnehåll baserat på olika placeringar. Metas system kan välja vilka bilder eller videoklipp som ska visas beroende på vilken annonsplats som kan ge bäst resultat. Det är en naturlig förlängning av Metas flexibla annonser, som gör det möjligt att skicka in upp till 10 bilder för en annons och låta plattformen välja den mest passande bilden för varje visning.
Automatisering: Framtiden för annonsoptimering
Trenden med automatisering fortsätter i rask takt där Meta successivt flyttar ansvaret för målgruppsinriktningen till sina AI-system. AI:n kartlägger användarens beteendemönster och engagemang för att anpassa annonser i realtid – snabbare än vad en människa skulle kunna göra.
Är det en bra idé att överlämna kontrollen?
Många företagare kan känna ett motstånd mot att förlora kontrollen över sina annonser. Men med tanke på att Metas AI mäter och övervakar annonsrespons kontinuerligt kan förtroendet komma att öka över tid. Många annonsörer undviker fortfarande de automatiserade alternativen, men det kan vara värt att testa vilken effekt denna nya metod kan ha på ditt företags synlighet och och i slutändan intäkter.
Förslag för framtiden
Den digitala utvecklingen inom annonsering pekar mot en framtid där data-drivna beslut kan ge oss nya insikter och bättre resultat. Flexible Media är en del av denna utveckling och genom att ge Metas system möjlighet att justera, anpassa och optimera annonser kan vi nog förvänta oss att få ännu bättre resultat än tidigare.
Vill du veta mer om annonsering på Meta Ads? Läs HÄR