Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Meta förbättrar sin konverteringsspårning

Meta förbättrar sin konverteringsspårning

Meta har meddelat att man har uppdaterat sitt annonseringssystem, med fokus på förbättrad tillskrivning (attribution) och optimering. 

Viktiga förändringar:

  • Nya ”Conversion Value Rules” – möjlighet att ställa in värderegler för målgrupper.
  • Opt-in för att kunna optimera för inkrementella konverteringar.
  • Optimera och rapportera om vinst och förutsagd livstidsvärde.
  • Direkt CRM-integration för förbättrad dataanalys.

Varför detta är viktigt: Dessa verktyg syftar till att ge annonsörer mer kontroll över kampanjer och få djupare insikter om annonsers effektivitet, vilket är goda nyheter.


Resultaten:

  • Annonsörer som testade optimeringen för inkrementella konverteringar såg en genomsnittlig förbättring på 20% i resultaten.
  • Tidiga tester visar en 30% ökning i Meta-tillskrivna konverteringar mätt med hjälp av externa verktyg från tredjepart.

Djupare förståelse: Dessa uppdateringar återspeglar Metas strävan att bevisa annonsvärde mitt i den ökande granskningen av digital annonseringens effektivitet.

Vad är inkrementella konverteringar?

Inkrementella konverteringar är ett begrepp inom digital marknadsföring som syftar på de extra konverteringar som genereras genom specifika marknadsföringsåtgärder, utöver de som skulle ha inträffat utan dessa åtgärder. Detta mäter den absoluta påverkan av marknadsföringsinsatser och hjälper företag att förstå det extra värde som deras kampanjer skapar

Slutsats

Jag tycker denna uppdateringen är otroligt viktig, då jag själv under en lång period varit skeptisk till Metas attributionsmodeller. Det har varit svårt att ta reda på hur många inkrementella konverteringar som har skett på grund av Meta-annonser.

Läs mer om annonsering på: Meta Ads