Google tar aktiva steg mot att förbättra varumärkessäkerheten för Performance Max (PMax), detta efter den anklagande rapporten från Adalytics.
Enligt rapporten, som publicerades förra månaden, anklagades sökmotorn för att visa annonser på olämpliga icke-Google-webbplatser genom Search Partner Network (SPN). Google nekade anklagelserna men började erbjuda annonsörer att välja bort SNP en vecka senare.
Google överväger nya säkerhetskontroller
Annonser riskerar dyka upp bredvid olämpligt innehåll som inte når deras målgrupp och kan skada deras varumärkes rykte.
Googles annonssambandsansvariga, Ginny Marvin, bekräftade att nya säkerhetskontroller övervägs som en lösning på detta problem.
Befintliga säkerhetskontroller hos Google
När Google överväger att lägga till fler varumärkessäkerhetskontroller, har du för närvarande verktyg till ditt förfogande som kan hantera vilken typ av innehåll din PMax-reklam kan visas i Sök, Shopping, Display och Video-inventering:
Slutsats
Som digitala marknadsförare bör vi fortsätta följa utvecklingen av denna fråga, och dra nytta av de verktyg Google erbjuder för att skydda våra varumärken under tiden.