I skymningen av National Retail Federations årliga konvent visade Google Cloud upp en rad nya AI-baserade verktyg särskilt framtagna för detaljhandeln. Dessa innovativa lösningar är tänkta att underlätta implementeringen av chatbots och AI, förbättra sökfunktioner samt erbjuda mer personliga shoppingupplevelser.
Det verkar som om det finns ett betydande behov av förbättringar inom alla dessa områden. Endast en tredjedel av de konsumenter som använt virtuella assistenter aka ”chatbots” är nöjda med dem och nästan 20% av konsumenterna uppgav att man inte ville använda dem igen, baserat på en ny undersökning från IBM.
Djupare insikt:
Det visar sig att konsumenternas intresse för AI-teknik förblir starkt. En majoritet, 59%, skulle vilja använda AI-applikationer när de handlar, och 80% av de som ännu inte har använt tekniken för shopping är nyfikna på att prova, enligt rapporten från IBM ”Kunderna väntar på dig! Det är dags att revolutionera detaljhandeln” – Antonio Markovic / Adfreak AB.
Läs mer om digital marknadsföring för e-handlare
Googles nya AI-lösningar för e-handlare
Till de nya funktionerna hör:
- Conversational AI Commerce effektiviseras med chatbotar på webbplatser och mobila appar. De kan föra ”hjälpsamma och uppmanande” konversationer med kunder som söker produkter, och kan ge förslag baserat på konsumentens preferenser.
- Kompletterande Samtalshandel-lösningen skapar automatiskt produktbeskrivningar, metadata, kategoriseringsförslag med mera, från så lite som en enda produktbild. Den kan även skapa nya produktbilder och beskrivningar baserat på befintliga.
- Vertex AI Search lägger till nya Large language-modeller (LLM), vilket låter säljare skräddarsy en LLM till deras unika produktkatalog och kunders sökbeteenden. Det kan tillhandahålla konsumenter med mer relevanta sökresultat genom att bättre rangordna potentiella produkter som en matchning för en given sökterm.
- Kundservice kontrollerar befintligt CRM-data med chatbots för att förbättra självbetjäning, ge produktrekommendationer, boka tider, kontrollera orderstatus, bearbeta supportärenden och mer.
Företaget presenterade även Google Distributed Cloud Edge, som är framtaget för att göra det lättare för e-handlare och återförsäljare att använda AI på platser med låg eller ingen internetanslutning. De främsta användningsområdena för det just nu är butiksanalyser, problemfria kassor och effektivisering av butiksprocesser.
Googles tillkännagivande sammanföll samma dag som även Microsoft presenterade AI-baserade verktyg för e-handlare och två dagar efter att Walmart avslöjade sin genAI sökteknologi för konsumenternas användning.