Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Google Consent Mode V2: Risken att förlora centrala Google Ads-funktioner
Googles Consent Mode v2 är en funktion eller mekanism som gör det möjligt för ett företag, eller webbplatsägare, att skicka en samtyckessignal från sidans cookie-banner till Google.

Google Consent Mode V2: Risken att förlora centrala Google Ads-funktioner

Digital marknadsföring har genomgått ett verkligt stormigt år fyllt av nya lagar när det kommer till spårning och analyser. Google Analytics har verkligen varit i rampljuset i denna snabba utveckling.

Med blicken framåt förväntar vi oss att det kommande året blir minst lika händelserikt, om inte mer. Det är därför avgörande att företag arbetar proaktivt och anpassar sig för att kunna hänga med i de snabba svängningarna i branschen.

Det finns en avgörande uppdatering som du inte får missa: Från och med den 6 mars 2024 är det ett måste för alla företag att implementera Consent Mode V2 för webbplatsspårning inom Europa.

Fortsätt läsa för att förstå varför denna uppdatering är av största vikt, och insikten i vilka risker ditt företag kan möta om du inte agerar i tid.

Vad händer inom analysvärlden?

Insamling av data via cookies har genomgått stora begränsningar de senaste åren, framförallt inom EU. Detta har tvingat alla att implementera lösningar för hantering av cookies för att kunna följa integritetslagarna.

Många av våra klienter ser ett godkännande på mellan 50% till 80% för deras cookie-banner, vilket indikerar att en del företag riskerar att missa en betydande mängd värdefull data inom Google Ads och Google Analytics. För att komma till rätta med denna problematik har Google utvecklat Consent Mode.

För att förklara det enkelt hjälper Consent Mode oss att förstå användarbeteende även när de inte godkänt cookies. Det överför klick- och konverteringsdata till Google Ads för användare som inte ger sitt samtycke, samtidigt som det följer EU:s regler och förordningar samt GDPR. Med hjälp av konverteringsmodellering kan Google räkna ut när en konvertering sannolikt skulle ha skett baserat på flera olika parametrar som enhetstyp, konverteringstyp, land, tid på dagen, eller webbläsare för att modellera besökares beteende. 

Google Consent Mode v2 är GDPR kompatibel.

Varför är denna uppdatering viktig?

Senaste lagstiftningen, framförallt Digital Markets Act (DMA), har lagt nya krav på stora företag, där det nu krävs att stora aktörer inhämtar användarnas samtycke för grundläggande annonsplattformar. Google Ads, som är en av de utsedda aktörerna tillsammans med Meta Ads och Microsoft Ads, har därför skapat Consent Mode V2.

Denna förbättring bibehåller fördelarna med den första versionen, samtidigt som den introducerar consent-tillstånd för ad_user_data och ad_personalization, vilket möjliggör för användare att ge mer detaljerat och specifikt tillstånd för användning av deras data i annonsering.

Om man inte anammar eller uppgraderar till Consent Mode V2 innan mars 2024 kommer företag inte längre att kunna få viktiga insikter, vilket påverkar rapportering, attribution och optimering av kampanjer. Dessutom kommer deras möjlighet att samla in målgruppslistor för remarketing att begränsas. Detta kommer att ha en negativ påverkan på hela deras digitala marknadsföringsstrategi, och försämra deras räckvidd och målgruppsinriktning.

För företag i Europa som använder Google Ads är det avgörande att byta till Consent Mode V2. Denna uppgradering säkerställer att konverteringar spåras korrekt, vilket möjliggör effektiv användning av marknadsföringsbudgetar samtidigt som man följer den rörliga Dataskyddsförordningen.

En cookie-banner som är integrerad med Consent Mode V2 delar också användardatan med Google, vilket stödjer effektiv dataanvändning för konverteringsmodellering.

Se Googles presentation av Consent Mode för Webb & Appar 2024

Hur kan du göra nu?

Genom att anamma denna övergång till integritetsskyddad datainsamling håller du inte bara din verksamhet inom ramarna för gällande lagar, utan du förbättrar också din förmåga att modellera konverteringar i Google Ads och GA4. 

För att förbereda dig inför den nya uppdateringen behöver du:

  1. Se över att din cookie-banner är helt regelrätt: Den måste blockera cookies tills användarna har gjort sitt val och endast aktivera lämpliga cookies efter att samtycke har getts.
  2. Integrera Consent Mode V2: Välj en certifierad CMP partner och inegrera Consent Mode V2 i din cookie-banner.

Att navigera igenom dessa förändringar kan vara komplicerat, men du är inte ensam! Om du behöver hjälp med att sätta upp detta eller är osäker på om din webbplats för tillfället använder Consent Mode, så har Adfreak alla kunskaper och som krävs för att hjälpa dig. 

Kontakta oss redan idag och ta det första steget mot en mer regelrätt och effektiv digital marknadsföringsstrategi.

Tack för att du tog dig tid att läsa vår genomgång om vikten av att uppgradera till Google Consent Mode V2. Vi på Adfreak är alltid redo att bistå med vår expertis och vägledning för att säkerställa att din digitala marknadsföring inte bara är i linje med rådande dataskyddsförordningar, utan också optimerad för maximal effektivitet. Låt oss tillsammans forma framtiden för en transparent och ansvarsfull digital närvaro.

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss – vi är här för att hjälpa dig att navigera i den digitala världens ständiga förändringar.