Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Google Ads lanserar AI-verktyg för Demand Gen-kampanjer

Google Ads lanserar AI-verktyg för Demand Gen-kampanjer

Stora nyheter från Google idag – de introducerar AI-funktioner för Demand Gen-kampanjer i Google Ads.

Dessa nya verktyg, som drivs av Googles avancerade AI-teknologi, möjliggör för annonsörer att skapa högkvalitativa bildmaterial genom att använda textkommandon (prompts). 

De AI-baserade kreativa funktionerna är designade för att förbättra visuell storytelling, vilket ska hjälpa varumärken att skapa ny efterfrågan på Googles plattformar som YouTube, YouTube Shorts, Discover och Gmail. Det primära syftet är att låta annonsörer kunna producera mer innehåll av kvalitet för att engagera användare i Googles egna kanaler.

Michael Levinson, Vice President och General Manager för sociala, lokala och vertikala annonser på Google, delade nyligen med sig av sina tankar:

”Advertisers need to diversify their creative strategy with multi-format ads to keep audiences engaged and deliver results. With generative image tools, you can now test new creative concepts more efficiently – whether it’s experimenting with new types of images or simply building your creatives from scratch.”

Så fungerar det

Från och med idag är de generativa bildverktygen tillgängliga globalt för annonsörer på engelska, med fler språk som kommer att introduceras senare under året.

Annonsörer har nu möjlighet att använda textkommandon för att generera unika, högkvalitativa bilder som är anpassade efter deras varumärke och marknadsföringsbehov. Ska bli spännande att se hur hur kvalitet dessa bilder kommer att hålla!

Tänk dig att du representerar ett friluftsmärke som säljer campingutrustning – ni kan använda ett kommando som ”livfullt färgade tält upplysta under norrskenet” för att skapa medryckande visuellt material riktat mot kunder som är intresserade av campingturer till Island.

Dessutom tillåter en funktion för att ”generera fler liknande” bilder och annonser för att snabbare kunna få fram material baserat på välpresterande annonser. 

Ansvarsfull AI-utveckling

I sitt tillkännagivande belyser Google sitt engagemang för att utveckla generativ AI-teknik på ett ansvarsfullt sätt, med riktlinjer för rättvisa, integritet och säkerhet.

Google förklarar:

”Utöver att säkerställa att annonsinnehållet följer våra långvariga riktlinjer för Google Ads vidtar vi även extra tekniska åtgärder för att försäkra oss om att de generativa bildverktygen i Google Ads producerar nyskapande och unikt innehåll. Googles AI kommer aldrig att skapa två identiska bilder.”

Alla genererade bilder kommer att inkludera identifierbara markeringar, som en öppen standard-markup och ett osynligt digitalt vattenmärke som står emot manipulationer såsom skärmdumpar och filter. Riktigt bra tycker vi här på Adfreak!

Google intruducerar Generativ AI i Demand Gen

Kreativa framgångsstrategier

För att komplettera de nya AI-verktygen har Google publicerat en ”Creative Excellence Guide” som inkluderar följande ”best practice” för att bygga Demand Gen-kampanjer:

  • Använd en blandning av videor och bilder för att engagera publiken under olika skeden av köparresan.
  • Tillhandahåll Google med en variation av tillgångar i olika bildformat för att maximera räckvidd över olika placeringar.
  • Använd högkvalitativa och högupplösta visuella element för att bygga varumärkestillit och inspirera till handling.
  • Tillämpa en ”testa och lär”-strategi, utvärdera prestandamått för att optimera kreativa element.

 

Varför Adfreak bryr sig

Generativ AI för Demand Gen-kampanjer representerar en potentiellt värdefull ny kapacitet för våra kunder på Google Ads.
Genom att utnyttja AI för att effektivisera den kreativa delen med visuellt innehåll, kan varumärken experimentera med ett bredare utbud av visuella koncept.
Detta placerar dem i en bättre position för att engagera publik i Googles egna miljöer, såsom YouTube, Discover och Gmail.

Så kan detta hjälpa dig

För varumärken öppnar de generativa AI-verktygen upp för nya möjligheter inom visuell kommunikation med sofistikerat innehåll som tidigare var tidskrävande och kostsamt att producera.

Möjligheten att snabbt kunna producera när man har idéer kan leda till mer effektiv annonsering.

Småföretag och byråer med mindre team kan nu skapa stor mängd av olika, varumärkesanpassade bildtillgångar med minimala designresurser. 

Dessutom tillåter funktionen ”Generera mer som detta” annonsörer att bygga vidare på befintliga tillgångar samtidigt som de behåller ett konsekvent utseende och känsla.

 

Noteringar

Varumärken bör hantera denna teknik både ansvarsfullt och strategiskt.

Även om Google har implementerat säkerhetsåtgärder, bör annonsörer fortfarande tillämpa mänskligt överseende, kreativitet och varumärkesstyrning när de använder AI-genererade tillgångar.