Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Google Analytics: Nya insikter och mätmetoder
nyhet: Key events ersätter konverteringar i GA4

Google Analytics: Nya insikter och mätmetoder

Hos Adfreak är vi alltid på hugget när det gäller nya digitala trender, och nyligen har Google Analytics 4 (GA4) skapat rejäla vågor i dataströmmen. För två år sedan blev det klart att GA4 skulle bli Googles nya standard för webbanalys – det är framtiden som knackar på dörren! Vi har ju själva knåpat och förberett våra klienters konton för denna övergång och gjort oss hemmastadda med de AI-drivna insikterna och förfinade kopplingarna till Google Ads.

Key events i GA4

Idag är vi på Adfreak glada att dela med oss av att Google rullar ut en uppdatering som gör mätningen lite enklare att förstå. I digital marknadsföring är analys av kundens beteende A och O. Därför har Google nu justerat definitionen av konverteringar i både Google Ads och Analytics, vilket ger oss en mer enhetlig syn på annonsernas prestanda. Nu introducerar GA4 så kallade Key events, vilka ersätter gammal konverteringsdata. Key events är anpassade för att webbplats- och appar ska kunna mäta ge en bättre bild av viktiga händelser och kundresan. En ändring som garanterar att en konvertering är densamma, oavsett om du granskar den i Google Ads eller Analytics.

Det här betyder slutet på en längtan många marknadsförare haft.

.

En lösning med integritet i åtanke

År 2024 är ett ödesår för digitala marknadsförare, där mer avancerade mätningsmetoder spelar en central roll för att kunnda fortsätta att mäta och navigera i det digitala landskapet. GA4 är byggt för denna framtid, med välbeprövade insikter och rapporter. Google har också börjat stödja Chrome Privacy Sandbox’s Protected Audience API i GA4, som gör det möjligt att nå ut till din publik även utan tredjepartscookies.

För att ytterligare precisera mätningen har GA4 förbättrat stödet för enhanced conversions. Detta betyder att hashad, samtyckt första-partsdata kompletterar befintliga konverteringstaggar, vilket ger dig tydligare data om händelser och konverteringar. AI-drivna beteendemodelleringar hjälper dig dessutom att få en helhetssyn på användarresan.


Vi på Adfreak har arbetat hand i hand med dessa verktyg för att inte bara skapa framgång i dagens dataklimat, men även för att rusta dig och ditt företag för framtiden i digital kommunikation – utan att kompromissa med användarnas integritet.

Är du intresserad av att veta mer om GA4?

Kontakta oss