Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Effektiv remarketing med Google Ads
Om remarketing-annonsering i Google Ads

Effektiv remarketing med Google Ads

Om du någonsin har lämnat en webbsida utan att köpa något och sedan sett annonser från den sidan dyka upp medan du surfar, har du upplevt remarketing ur ett konsuments perspektiv. Remarketing är en otroligt effektiv metod för att åter-engagera besökare som tidigare lämnat din webbplats utan att konvertera. Genom att rikta trafiken från annonser till dessa besökare när de fortsätter sin nätaktivitet, kan du dramatiskt öka dina chanser att driva konverteringar. 

Förberedelser för remarketing i Google Ads

För att börja med remarketing kan du lägga till Google Ads Remarketing-taggen på alla sidor på din webbplats eller specifikt på de sidor som du vill marknadsföra, som produkter eller tjänster. Har du dessutom aktiverat remarketing i Google Analytics, kan du skapa avancerade remarketing-målgrupper baserat på besökarnas beteende. När potentiella kunder besöker din webbplats och uppfyller dina definierade kriterier, läggs de till en fördefinierad målgrupp som du redan har skapat. Lite som att ha en spann med sig när man fiskar.

Insamlingen av dessa remarketing-målgrupper ger dig möjlighet att återengagera potentiella kunder när de surfar på andra webbplatser inom Google egna nätverk såsom Search, Youtube, Gmail, Discover och Google Display Network. Låter bra va? Men det finns vissa fallgropar att vara medveten om.

Optimering av placeringar

Det är till exempel viktigt att dina annonser inte visas på irrelevanta webbplatser, eftersom detta kan minska chansen för att få ökade konverteringar. Ibland kan det faktiskt skada ditt varumärke om dina Google Ads-annonser visas på olämpliga webbplatser, även om vi vet att besökaren är intresserad av ditt varumärke.

Föreställ dig hur olämpligt det skulle vara om din annons visades på en sajt vars innehåll är oetiskt och saknar medmänsklighet, och om innehållet där inte ligger i linje med din målgrupps intressen eller ditt varumärkes riktlinjer. Om sådana problem uppstår kan det undermina trovärdigheten för ditt varumärke och minska effekten av dina remarketing-annonser.

För att undvika dessa potentiella fallgropar är det viktigt att använda sig av noggrann målgrupps- och platsinriktning när du kör kampanjer som ska visa innehåll för dina besökare på andra sajter. Google Ads erbjuder flera verktyg och funktioner för att optimera placeringen av dina annonser. Genom att exkludera specifika webbplatser, kategorier, sökord eller till och med hela nätverk kan du säkerställa att dina annonser bara visas på de mest relevanta sidorna.

Ett användbart tips är att regelbundet granska och optimera dina placeringar i display-nätverket. Använd exkluderande listor för att ta bort oönskade webbplatser och justera dina inriktningar för var dina annonser ska visas. Detta kan hjälpa dig att hålla ditt varumärke säkert och förvandla fler besökare till riktiga kunder.

Att kombinera ”vanliga” kampanjer med remarketing-kampanjer i Google Ads, skapar en ytterligare en dimension i hur du kommunicerar med dina potentiella kunder.

Dynamisk remarketing

För att verkligen lyfta ditt remarketing-game i är det också i många fall riktigt bra att använda dynamiska annonser. Med Google Ads dynamiska remarketing kan du betona specifika produkter eller tjänster som dina besökare redan har visat intresse för. Detta gör annonserna mer relevanta och engagerande, vilket i sin tur kan leda till en högre konverteringsgrad. Du har säker någon gång besökt en e-handelssida och klickat på produkter för att sedan se samma produkter som du har klickat på, när du surfar på andra webbplatser. En e-handlare har ofta tusentals produkter och kan inte manuellt skapa annonser för varje produkt. Då erbjuder Google Ads metoder som gör att du kan skapa remarketing-målgrupper baserat på produkternas ID som användare har klickat på. 

Glöm inte att testa och justera dina annonser över tid. Att genomföra A/B-tester kan hjälpa dig att förstå vilka budskap och bilder som fungerar bäst för dina målgrupper. Detta är särskilt viktigt i remarketing, där precision och relevans kan göra stor skillnad. 

På Adfreak strävar vi alltid efter att hålla oss i framkanten av digital marknadsföring. Låt oss hjälpa dig att sätta upp Google Ads som det är menat att ni ska använda det!