Är du redo att förvandla dina kostnadseffektiva sökkampanjer med låg budget till stora tillväxtdrivare? De flesta Google Ads-konton börjar smått genom att prova sig fram, men det finns en punkt då det är dags att trimma kampanjerna för att generera ännu fler leads.
Om du vill ta det till nästa nivå kommer den här guiden visa dig:
- Vad du kan förvänta dig när du skalar ett Google Ads lead gen-konto.
- Vilka delar du har kontroll över och vad som faktiskt krävs.
- Hur du konkret ökar resultat av din PPC-investering.
När du vet att det är dags att skala upp
När du är redo att skala upp finns det två strategier att följa:
- Få ut mer av en enskild annonsplattform.
- Expandera till nya plattformar.
Den här artikeln fokuserar på det första alternativet, särskilt Google Ads för leadgenerering.
Att skala upp ett nytt Google Ads-konto innebär inte bara att öka budgeten i hopp om att leads ska öka proportionerligt. Du kan behöva använda fler inställningar och variabler, behöva be om ökat engagemang från kunder och samla insikter.
Tecken på att du kan vara redo att verkligen skala upp:
- Överdrivet lönsamma kampanjer kan vara ett tecken på att du inte investerar tillräckligt.
- Låg synlighetsandel eller klickandel tyder på outnyttjad sökvolym.
- Ett högkonverterande huvuderbjudande med andra erbjudanden som du inte marknadsför.
De 9 spakar du kan dra i för att skala upp PPC för leadgenerering
Att lösa digitala problem med pengar kan fungera någon annanstans, men att skala upp ett Google Ads-konto kräver lite mer finess.
Att bara höja din budget kommer inte att räcka, så utforska dessa nio strategier som kan påverka tillväxten i olika grad (både tillsammans och individuellt).
1. Sikta på nya marknader
När du har optimerat din andel av synlighet, är ett sätt att bredda dina sökkampanjers omfattning att identifiera nya geografiska områden att rikta in dig på. Om du driver en lokal kampanj, kan du ställa dig frågan – finns det möjlighet att utöka dina platsinställningar?
Genom att exempelvis rikta kampanjen mot olika versioner av samma område (som kommun, postkoder, eller en radie runt en specifik plats) har jag personligen sett en ökning av resultat. Det kanske är samma plats, men på något sätt lyckas du fånga upp fler personer i din målgrupp.
Det är min erfarenhet – dina resultat kan skilja sig.
OBS: Det kan vara en god idé att använda ”Närvaro” och inte ”Närvaro eller intresse” i de avancerade platsinställningarna.
2. Lägg till nya sökord
Om du startade din sökkampanj med att fokusera på en liten grupp sökord, finns det stor chans att du kan öka volymen betydligt bara genom att rikta in dig på nya söktermer.
- Finns det sökord relaterade till branschen eller problemet dina tjänster löser som du inte har använt?
- Finns det nya söktermer som folk använder sig av?
- Har du platsbaserade sökord som du kan satsa på, även om det bara handlar om att lägga till geografiska termer till dina befintliga sökord?
Dessa metoder öppnar upp dina annonser för människor som behöver det du erbjuder, men som kanske inte har nåtts av dina tidigare annonser.
Bortom sökorden kan din typ av matchning också ge nya möjligheter. Om du inte redan har använt dig av Bred matchning i dina kampanjer, kan det vara värt att testa för att exponera dina annonser till en mycket bredare trafik.
Att experimentera med nya sökord i en kampanj för Dynamisk sökannonsering kan också vara ett smart drag.
3. Optimera din budget
Att helt enkelt spendera mer är ofta ett effektivt sätt att eskalera dina tidiga sökkampanjer. Märker du att budgeten är begränsad och att du förlorar exponeringar, vet du således att fler som söker efter dina tjänster eller produkter kan komma i kontakt med dem om du bara höjer din budget. Om Google Ads rekommenderar en budgethöjning med det dubbla, skulle du kunna dra in dubbelt så många leads, men det betyder inte att det är garanterat.
N du höjer din budget, utan att det finns en marknad av personer som söker, kommer det bli svårare att få fler konverteringar. Så när du spenderar tillräckligt och har en stor andel visningar, kommer dina potentiella kunder inte att öka i samma takt som din ökade budget.
En annan aspekt att ha koll på är om vissa placeringar slukar din budget genom att dra in irrelevant trafik. Att välja bort alternativ som Sökpartners och Displaynätverket kan ge dig möjlighet att spendera pengar där de är mer sannolikt att ge vinst.
På samma sätt kan att testa en ny kampanj med ett nytt mål, som att generera ny efterfrågan, vara ett sätt att upptäcka möjligheter du inte visste fanns.
4. Skapa särskilda landningssidor
Våra kampanjer börjar ofta med att dra trafik till webbplatsens startsida. Det finns redan där och vi testar för att se hur det går. Om det inte presterar som vi önskar, tar vi fram en dedikerad landningssida.
Syftet med en dedikerad landningssida är att vara:
- Relevant
- Överskådlig
- Snabb-laddad
- Tydlig i sin kommunikation och inneha uppmaning till handling
Generellt sett tenderar folk att fokusera på att minska avvisningsfrekvensen. Men med landningssidor för lead-generering kan det faktiskt vara fördelaktigt med en hög avvisningsfrekvens, eftersom motsatsen innebär att öka konverteringsgraden.
När du ger besökaren mindre val på sidan – att konvertera eller lämna – kommer du att se en högre konverteringsgrad.
Gör det så tydligt som möjligt:
- Vilken handling bör besökaren utföra?
- Varför bör de utföra den?
- Varför ska de lita på dig?
- Vad händer efter att de har utfört handlingen?
Det kan leda till en högre avvisningsfrekvens, men det är inte nödvändigtvis dåligt. Om du ökar din konverteringsgrad från 5% till 10% och ditt klickpris går upp med 30%, har du fortfarande en lägre kostnad per lead än tidigare.
Det är en ofta förbisedd aspekt av Google Ads – eller vilken digital marknadsföringskampanj som helst i allmänhet. Mitt tips är givetvis att A/B-testa både SEO-optimerade målsidor och dedikerade landningssidor. Därefter kan du göra en bedömning på vad som behöver justeras.
5. Testa olika landningssidors design
Optimering av landningssidor är ett kraftfullt verktyg som inte varje Google Ads-byrå inte behärskar, och ofta för att de inte vet var de ska börja.
Här är några av mina bästa tips för landningssidor:
- Testa att ta bort sidhuvud/navigering från webbplatsen, ha en logotyp som länkar tillbaka till startsidan men inga andra länkar på sidan.
- Sidan bör ladda snabbt och vara anpassad till den enhet den besöks av. Alltför många landningssidor är inte mobilvänliga trots att de borde vara det.
- När det kommer till texterna väljer vi alltid tydligheten framför kreativiteten. En klar rubrik bör med enkla ord beskriva vad du gör och matcha både dina annonstexter och sökord. På så vis stämmer kommunikationer genom hela kundupplevelsen.
- Dina formulär bör vara iögonfallande, enkla att fylla i, inte för komplicerade, och bara innehålla så många fält som nödvändigt.
- För konverteringar baserade på samtal är en klickbar ring-knapp med en tydlig uppmaning till handling ett måste. Glöm inte att spåra detta.
- Se till att få med ”sociala bevis” ovanför mitten. Kundrecensioner, länkar till recensions-webbplatser och bransch- eller certifieringar som låter andra bekräfta ditt företag för att få förtroende av besökare.
- Inkludera innehåll under mitten så att när människor scrollar kan de lära sig mer om företaget, vad du gör, din lösning och dess fördelar. Varva detta innehåll med uppmaningar till samma handling mellan sektionerna.
6. Testa variationer av formulär
Om din metod för att samla in leads är baserad på formulär, blir strukturen och innehållet i dina formulär avgörande för hur väl de konverterar.
En grundläggande formulär innehåller tre till fyra fält, som:
- Hela namnet (eller uppdelat i för- och efternamn).
- E-post.
- Telefonnummer.
Du kanske också vill inkludera frågor. För B2B, här är exempel på information jag gillar att be om:
- Företagsnamn: Den som saknar företag lämnar din sida och diskvalificerar sig därigenom själv.
- Plats: För företag med begränsade tjänsteområden inkluderar vi en rullgardinsmeny för geografi eller fält för postnummer.
- Startdatum: Om det du säljer har en längre eller begränsad tidsram kan du be folk ange när de vill ha jobbet utfört.
Du kan även efterfråga information som hjälper till att kvalificera leads baserat på om de uppfyller vissa kriterier, som budget eller bransch. Du kan till och med skriva under CTA-knappen att du endast tar kunder som uppfyller vissa villkor.
Idén är att säkerställa att endast rätt personer fyller i dina formulär, vilket reducerar oönskade leads och förbättrar din kvaliteten på leads. Detta ger dig en bättre bild av din marknad istället för att se en uppblåst volym av leads, vilket leder till bättre prognoser.
Ett annat knep som ofta hjälper till att få konverteringen är att placera en ikon av ett lås och försäkra att deras data är 100% säkra och inte kommer att delas. Detta gör att användare känner sig mer säkra och ökar förtroendet.
7. Kvalificera dina leads
På Adfreak strävar vi efter att koppla samman leads som genereras av Google Ads med våra kunders CRM, så ofta det går för att kunna förvalta och bearbeta varje leads mer effektivt i uppföljningsmail.
Tänk dig att en klient säljer en särskild produkt som är anpassningsbar. Ditt formulär frågar efter vanlig kontaktinformation och kvalificeringsuppgifter, men du kan även tillåta dem ange specifika mått eller storlekar.
Det du vill hålla koll på är vilka leads som kommer in med mått och vilka som inte gör det, och generellt sett kommer de förstnämnda att vara av mycket högre kvalitet. Om någon tar sig tid att utföra en handling utanför formuläret för att fylla i det, indikerar det att de verkligen vill ha det du säljer.
Dessa leads kan märkas korrekt och skickas tillbaka till Google genom import av offline-konverteringar, vilket låter systemet jaga fler användare som dem. Inte nog med det, ditt försäljningsteam kommer också att veta vilka leads de ska gå efter först, och detta gör det till en fullbordad förbättring.
8. Implementera Enhanced Conversions
Du bör implementera Enhanced Conversions om du kan. Deras främsta användning är att låta Google spåra användare även när ekosystem som Apples och andra enheter gör det svårare. I takt med att vi rör oss mot en framtid utan cookies gör detta att Google kan spåra vad dess pixlar inte kan.
Detta kräver att du tillhandahåller Google med personuppgifter, såsom e-postadresser och telefonnummer, så att deras system kan matcha dessa med ett konto de vet har klickat på annonsen. Genom att göra detta ger du också Google Ads information om dina kunder i realtid, vilket maskininlärningen älskar och därmed kan dina kampanjers prestation optimeras.
9. Integrera Performance Max
Efter att ha utvidgat var och en av de andra strategierna, och det verkar som att du har nått taket och verkligen inte kan få ut något mer av dem, skulle jag då överväga att integrera Performance Max om (och endast om) du har någon form av offline-konverteringsspårning. Annars kan du räkna med att få en massa skärp-leads.
Det finns två sätt att lägga till Performance Max i leadsgenereringskampanjer:
- Fortsätt med Target CPA och skicka tillbaka dina kvalificerade leads till Google från din CRM-data via offlinekonverteringsimporter. Det kan ibland vara en starkare signal än ett lead som blir till en försäljning. Om du samlar in 100 leads från Google och 30 av dem senare markeras som kvalificerade i ditt CRM, använd det som en konverteringsåtgärd och ställ in kampanjen för att specifikt rikta sig mot den typen av konverteringar.
- Satsa på ett Target ROAS om du kan skicka tillbaka dina intäktsdata till Google Ads.
Utan möjligheten att implementera offlinekonverteringar rekommenderar jag att undvika Performance Max för leads generation eftersom du kommer att spendera tid och pengar med liten avkastning att visa upp.
Skalning av leadsgenerering på Google Ads
PPC föll länge i fällan att branschen trodde att den kunde operera oberoende av andra marknadsförings- och affärsfunktioner. Och under en lång tid gjorde Google det möjligt att göra det.
Men allt går i cykler, och PPC tar återigen sin rättmätiga plats i en bredare marknadsföringsstrategi.
När du ökar din budget och dina resultat på Google Ads, kom ihåg att många andra rörliga delar påverkar kundupplevelsen. Före och efter klicket har du element såsom design, webbutveckling, synlighet, UX och uppföljning av försäljning.
Att skala upp konton sker inte över en natt, och det sker definitivt inte utan ansträngning. Men det finns en enorm belöning för de som kan se helhetsbilden och visa uthållighet.