Hem / Artiklar / Digitala nyheter / 7 Bästa Strategierna för Sociala Mediers SEO 2024

7 Bästa Strategierna för Sociala Mediers SEO 2024

Dagarna när SEO enbart var nyckeln till framgång för sökmotorns resultatlistor är förbi. Användarnas beteende håller på att ändras och studier visar att ungefär 31% av konsumenterna nu använder sociala mediekanaler för att hitta svar på sina frågor. Millennials och Generation Z ligger i framkant för denna förändring och det förväntas att trenden kommer att fortsätta.

Om du utvecklar ditt företag och dess digitala närvaro är detta rätt tidpunkt att förstå SEO för sociala medier. Det kommer att hjälpa dig skapa en lojal community av följare och främja din sida och verksamhet.

Vi har sammanställt en uppdaterad lista över de bästa tips du bör känna till innan du börjar optimera din online-närvaro.

 

Vad är SEO för sociala medier?

SEO för sociala medier handlar om att optimera dina sociala mediekanaler för att maximalt öka din räckvidd och synlighet vilket hjälper dig att generera igenkänning av ditt varumärke, bygga förtroende och bidra till att generera leads. Genom optimering kan du hamna högre upp på sökmotorernas resultatlistor, vilket leder till fler klick på din profil och ditt innehåll.

Kärnan i SEO är att styra publiken mot det mest relevanta innehållet, företagen och individerna. SEO för sökmotorer och sociala medier är lika viktiga för att skapa en trovärdig varumärkesidentitet.

Din publik är mer medveten än någonsin och tar beslut baserade på noggrann forskning. Genom att optimera för sökresultat kan du få dina sociala medieinlägg och profiler att dyka upp i deras sökresultat på alla kanaler. Och upprepad exponering för ditt innehåll och ditt starka närvaro på plattformarna kommer att få dem att välja dig framför konkurrenterna.

För att effektivt marknadsföra dina tjänster, ditt e-handelsföretag eller din Shopify-butik, kan du med effektiva SEO strategier för sociala medier avsevärt förbättra din online synlighet och attrahera fler potentiella kunder.

Här är en lista med topp tips för att dra maximal nytta av dina ansträngningar för att skapa innehåll:

7 beprövade tips för att utnyttja SEO för sociala medier

Du behöver vidta grundläggande och avancerade åtgärder för att säkra toppositionen på sociala mediers sökresultat. Här är hur du kan rikta dina ansträngningar för maximal räckvidd och synlighet

1. Optimera dina sociala profiler för sök

Alla sociala medieplattformar, oavsett om det är LinkedIn, Instagram, X eller Facebook, har en sökfunktion. Genom att optimera din profiltitel kommer ditt konto att dyka upp i de första positionerna och få fler klick när dina potentiella kunder söker efter din tjänst, produkt eller bransch.

Här är en SEO-vänlig mall för profiltitel för dig:

Resultat du har genererat eller märkbar erfarenhet du har haft | Din roll på Företag/Bransch | Kompetens/Produkt/Tjänst som du erbjuder | Handlingsuppmaning

Sam Browne, som erbjuder coachingtjänster på LinkedIn för entreprenörer, har använt samma format för sin LinkedIn-titel:

Denna mall listar alla viktiga detaljer om vad du gör och hur du hjälper. Du kan använda branschstandard nyckelord och fånga uppmärksamhet med dina unika prestationer. Denna metod är en av de viktigaste strategierna för LinkedIn-marknadsföring.

Tips för grundare: Om du bygger en produkt eller tjänst, glöm inte att lägga till den i din titel.

Här är två sätt det hjälper:

  • Attraherar människor mot din resa: Publiken älskar transparens och kopplar verkligen bra när de bevittnar toppar och dalar i processen. Att faktiskt bygga offentligt är ett bra sätt att attrahera beta-kunder och klienter.
  • Bjuder in till engagemang, åsikter och recensioner: Det uppmuntrar till kommentarer och engagemang på ditt innehåll, vilket ökar din SEO. När du lanserar ditt första erbjudande kommer du att ha tillräckligt med positiva kommentarer och goda vitsord för att driva initiala försäljningar.

Tim Hanson gör samma sak. Han bygger ett AI-verktyg för att skriva och samlar sin första sats av användare med hjälp av rabatt. Ta en titt på hans titel:

2. Bygg en strategi för nyckelord och innehållskluster

En väldefinierad strategi för nyckelord hjälper sökmotorerna på sociala medier att förstå ämnena för din expertis och ranka ditt innehåll och din profil för de sökningarna.

Till exempel visar nyckelordsforskning att sökvolumen och konkurrens är höga för ”personligt varumärke” och relativt låga för ”personligt varumärke för svarta entreprenörer”. Om du tillhör den svarta gemenskapen bör du inrikta dig på den senare, eftersom den är mindre konkurrensutsatt och kommer att ge resultat snabbare.

Din strategi för nyckelord kommer att bero på ditt:

  • Produkt- eller tjänsteerbjudande och USP
  • Övergripande marknadsföringsmål
  • Din nuvarande position på SERP
  • Målgruppen du vill nå
  • Konkurrenter med liknande erbjudanden
  • Sökvolumen och avsikt med de rikade nyckelorden
  • Dina resurser som tid, budget, färdigheter och verktyg

Som en del av din sociala medie strategi, göra innehållskluster under varje ämne med hjälp av nyckelord analysverktyg som Ahrefs eller Semrush. Här är ett exempel:

Föreställ dig att du är grundare av en programvara för tidshantering och en av dina innehållspelare är tidshantering. Under denna kategori kan du skapa innehåll kring längre och kortare nyckelord som:

  • Tidsblockering
  • Produktivitet för entreprenörer
  • Tekniker för tidshantering
  • Tips för målsättning

3. Använd hashtags strategiskt för att öka synligheten

Hashtags är inte döda, som de flesta vill tro. Men sättet du använder dem har ändrats. Det var dagar då varje Instagram- eller LinkedIn-inlägg hade 15 eller fler hashtags och folk använde dem baserat på popularitet och vad som var viral.

Nu är det helt annorlunda. När algoritmerna har blivit smartare minskar de antalet visningar för de inlägg som har för många spammy eller orelaterade taggar.

Här kommer det – hashtags finns för att hjälpa sociala medieplattformar att hitta de mest relevanta innehållsbitarna för sin publik. Du måste använda social lyssning för att hitta de mest relevanta hashtags för din publik.

Använd dessa extra tips för att hitta de bästa för dig:

  • Använd inte för många av dem. Sikta på tre till fem i varje inlägg.
  • Eliminera spammy eller förbjudna. De kommer att få dina inlägg raderade eller helt enkelt inte visas i människors flöden.
  • Använd mest relevanta hashtags – de som beskriver ditt inlägg bäst
  • Undvik att använda för långa eller extremt överfulla taggar.

Alternativt kan du använda hashtaggenererande verktyg och minska gissningar och tid spenderad på forskning.

4. Lägg till länkar för att styra användare till din webbplats

Det finns flera anledningar till varför du bör lägga till länkar till din webbplats på dina sociala kanaler:

  • Det ökar trafiken och synligheten för din webbplats
  • Förbättrar kundupplevelsen genom att hjälpa dem hitta och välja dig
  • Ökar varumärkets autenticitet

Även välkända varumärken som Semrush svär vid att lägga till länkar:

Du behöver inte nödvändigtvis länka till din webbplats hemsida från din bio. Här är andra alternativ och varför de fungerar:

Alternativ 1: Om du kör specialerbjudanden eller erbjudanden, lägg till en länk till din webbsida som visar erbjudandet.

Varför det fungerar: Att lägga till erbjudande länkar minskar motståndet för dina användare och gör det mer lättillgängligt.

Alternativ 2: Om du har nått en milstolpe och har skapat en fallstudie för dina läsare, länka den till din sociala mediasida.

Varför det fungerar: Detta etablerar auktoritet och genererar leads för ditt företag.

5. Inkludera sociala delningsalternativ för webbplatsinnehåll

Du spenderar massor av dina resurser på att skapa webbplatsinnehåll som bloggar, vitböcker, användningsfall och fallstudier. Men om det inte är delbart, minskar du dina ansträngningar.

Varje dag söker din publik genom sökmotorn för att hitta relevant information. Om de hittar något värdefullt på din webbplats och vill dela det på sina sociala medier eller med sina team, bör du se till att det är enkelt för dem.

Utöver att öka SEO kan du maximera avkastningen på varje innehållsbit och attrahera leads med dina innehållsansträngningar.

Akiflow, ett verktyg för tid- och uppgiftshantering spikar detta genom att lägga till sociala medier länkar längst ner på varje blogginlägg. Ta en titt:

6. Öka frekvensen för innehållspublikation

Om någon säger att kvalitet är det enda viktiga, då kommer de vara längst bort från verkligheten i 2024. Kvalitet och kvantitet är två sidor av samma mynt, och du behöver båda för att vinna SEO-racet.

Kvalitet garanterar att du adresserar smärtpunkter, uppfyller sökavsikten och utvecklar förtroende hos din publik genom att leverera garanterat värde.

Kvantitet innebär att du ofta dyker upp på dina sociala mediekanaler för att göra ett avtryck på din publik samtidigt som du berättar för algoritmen att du är aktiv, relevant och bryr dig om att leverera kvalitet. Börja med att posta tre till fem inlägg per vecka och bygg upp mot att posta varje dag.

Justin Welsh’s LinkedIn är ett bra exempel för att förstå effekten av konsekvens. Han postar dagligen:

Justin har ökat sin LinkedIn-följning nära till 500 tusen genom att koppla sin strategi med en konsekvent publiceringsfrekvens.

Så här ställer du in dig själv för konsekvens:

  1. Förbered en sociala medier-strategi att börja med. Det kommer att avgöra dina huvudämnen, publiceringsfrekvens och angreppssätt för att driva engagemang.
  2. Analysera ditt USP och dina konkurrenters innehåll. Baserat på dessa insikter, börja att skapa innehåll i förväg.
  3. Schemalägg inlägg i förväg med hjälp av hanteringsverktyg. Det kommer att minska chansen att missa posttiden.

Nästa gång du hör talas om ett företag eller en individ med en stor post reach och en stor följande, vet att en stor del av deras strategi har varit att säkerställa konsekvens.

7. Publicera sökoptimerat innehåll

Här är hur en publiceringsresa ser ut: Publicera—Spåra—Analysera—Upprepa!

När du väl har publicerat SEO-vänligt innehåll på dina sidor, är nästa steg att spåra KPI:er för dina inlägg. Hemligheten är att spåra och analysera dina sociala medie sidor samt dina bästa och sämsta presterande inlägg. Du kommer att kunna se vilket format, hook, CTA, publiceringstid och visuellt som fungerar för dig och vad som inte gör det.

Ovanpå det måste du mäta dessa metriker för en helhetlig idé:

  • Följare
  • Impressioner
  • Engagemang
  • CTR (click through ratio)
  • Studsrate
  • CPC (cost per click)

Se till att du jämför dessa siffror med dina konkurrenters siffror och branschstandarder för att få en bättre kontextuell idé.

Alternativt kan du använda verktyg för att spåra sociala medier för att skapa, schemalägga, spåra och analysera siffror. Här är några verktyg värt att överväga:

  1. Hootsuite: Det är ett marknadsförings- och hanteringsverktyg för att hjälpa dig spåra organiska, betalda och webbmetriker sida vid sida.
  2. Sprout Social: Det är ett allt-i-ett-verktyg för att guida din sociala mediestrategi samt analysera siffror.
  3. Mention: Det för alla metriker till dina fingertoppar och gör det möjligt för team att övervaka relaterad data.
  4. Buzzsumo: Det hjälper dig forskning och generera idéer, spåra metriker, hitta influencers för varumärkesavtal och automatisera dina uppgifter.

Bygg din sociala medie SEO-strategi idag

SEO är din nyckel till maximal synlighet bland rätt publik. När den kombineras med sociala medier kan SEO förstärka ditt varumärkesmeddelande och bygga ett community av glada kunder.

Med rätt strategi, forskning och verktyg kan du bli en mästare på social media SEO och bli ett branschledande varumärke. Maximera dina marknadsföringsinsatser genom att optimera för SERP och sociala medier, både. Det finns ingen bättre tid att göra det än nu.