Hem / Artiklar / Digitala nyheter / Google Signals förklarat
vad är google signals?

Google Signals förklarat

Teknologin har kommit långt sedan de första analysverktygens dagar, och idag finns det fler funktioner än någonsin.

Google Signals är inte helt nytt; det introducerades först i Universal Analytics. Med ankomsten av Google Analytics 4 har det utvecklats och blivit ännu bättre.

Men, vad är Google Signals och hur kan det vara användbart (eller inte)? Bör du ens använda det eller veta vad det innebär? Vi kommer att dyka djupare in i dessa frågor i denna artikel.

Vad är Google Signals?

Det introducerades 2018, och är en Google Analytics-funktion som gör det möjligt för dig att spåra användare över olika enheter på webbsidor och appar där de är inloggade med sina Google-konton och har aktiverat Ad Personalization.

Genom att länka inloggade användare med insamlad data i GA4, blir det möjligt med remarketing över flera enheter och exportera viktiga händelser (även kallade konverteringshändelser) till Google Ads. All denna data är sessions-baserad.

Huvudsyftet med Google Signals var att hantera de ökande utmaningarna inom mätning med tanke på växande integritet online, och GDPR. Jämfört med tredjepartskakor aggregerar den personlig användardata så att den anonymiseras och inte behandlas av tredjeparter.

Den ger dock ändå information om vad användarna gör på webbplatsen.

Det är viktigt att notera att när GA4 är kopplat till BigQuery, exporterar den händelsedata som är associerad med pseudonyma cookies, vilket innebär att samma användare räknas flera gånger över olika enheter. Detta innebär att det kommer att finnas en skillnad mellan data du ser i GA4 och i BigQuery.

Google Signals i GA4: Funktioner förklarade

Google Signals erbjuder fyra viktiga funktioner när den är aktiverad:

1. Rapportering över flera enheter

Detta möjliggör rapportering över plattformar genom att koppla data om enheter och aktiviteter från olika sessioner om man använder User ID. Detta ger en förståelse för vad en användare har gjort från början till slut. Alltså, från att ha hittat er webbplats tills att denne har konverterat.

Denna aktivitet över flera enheter spåras när användare är inloggade på sina Google-konton på följande enheter:

  1. Google Chrome
  2. Google Chrome webbläsare
  3. Andra webbläsare
  4. Klienter och andra appar som kräver ett Google-konto
  5. Android-enheter
  6. iOS-enheter (För iOS 14+ måste du använda User-ID för att spåra över flera enheter)

2. Remarketing

Du kan skapa remarketingmålgrupper i Google Analytics 4 och dela dem med dina länkade annonskonton i Google Ads och andra Google Marketing Platform (GMP) annonsprodukter.

Detta gör det möjligt att visa annonser i remarketingkampanjer över enheter till användare som har aktiverat annonsanpassning.

3. Annonsrapportering

Detta ger dig en mer holistisk vy över en användares kundresa och interaktioner med annonser. Till exempel om en användare ser din annons, besöker din hemsida på sin dator och sedan kommer tillbaka och slutför ett köp via sin mobiltelefon.

4. Demografi och intressen

GA4 samlar in data relaterad till demografi och intressen när Google Signals är aktiverat, vilket är möjligt genom enhetsidentifierare och användare som är inloggade på sina Google-konton med ”Annonsanpassning” aktiverat.

Om du avaktiverar dessa funktioner blir inte remarketing möjligt, och konverteringsmodellering i länkade Google Ads samt Search Ads 360-konton påverkas också negativt.

Så här aktiverar du Google Signals

För att aktivera Google Signals behöver du redigerar- eller administratörsåtkomst i GA4. Följ de här stegen nedan efter att du har loggat in i din GA4-egendom:

Gå till Administratör → Klicka på Datainsamling → Aktivera Datainsamling med Google-signaler.
Om du inaktiverar insamling för en region, behåller GA4 all historisk data som du har samlat in baserat på dina inställningar för datalagring, men ingen ny data samlas in från och med ändringen.

Om du inaktiverar insamling av Google Signals-data kommer du att förlora tillgången till målgrupper baserade på den datan, annonsrapportering samt demografi- och intresseinformation.

Om du använder en server-side tracking med Google Tag Manager måste du konfigurera det annorlunda.

Här är en guide från Google för att komma igång.

Användningsområden för Google Signals

Det kan finnas flera användningsområden beroende på vad du vill uppnå, men det är inte bara begränsat till dem. Hur du använder den tillgängliga datan är helt upp till dig.

Insikter

  1. Antal användare vs. enheter: Få en mer exakt bild av hur många unika användare som besöker din webbplats, istället för att bara se antalet enheter.
  2. Kundresor över olika enheter: Följ användarnas steg genom din webbplats, oavsett vilken enhet de använder.
  3. Användarbeteende:  Förstå hur olika användargrupper beter sig på din webbplats och identifiera de mest värdefulla segmenten.
  4. Kampanjprestanda över olika enheter: Utvärdera effektiviteten hos dina marknadsföringskanaler och kampanjer över olika enheter.
  5. Remarketingmålgrupper:  Nå användare med relevanta annonser på flera enheter och öka chansen till konvertering.

Bör du aktivera Google Signals?

Fram till för några månader sedan innebar aktivering av Google Signals att det skulle vara en del av den valda Rapporteringensidentiteten, vilket påverkade hur datan visades för användare genom något som kallades Threshholding.

Sedan ändrades saker och ting, och du kunde välja om du ville att Google Signals skulle vara en del av din rapporteringsidentitet eller inte.

Slutligen beslutade Google att helt ta bort Google Signals från rapporteringsidentiteten, vilket löste thresholding-problemet helt och hållet.

Att använda Google Signals innebär dock att du måste ha alla nödvändiga integritet- och samtyckesinställningar och låta dina webbplatsbesökare veta att deras data samlas in och hur den används. För detta ändamål bör du ha en integritetspolicy på webbplatsen som inkluderar information om denna funktion och hur den samlar in personlig data. Google Consent Mode och en Consent Management Platform (CMP) som visar en samtyckesbanner på din webbplats, vilket gör det möjligt för användare att ge sitt godkännande för denna typ av datainsamling.

Det är också en bra idé att rådfråga ditt juridiska team om insamling och lagring av användardata beroende på de regioner eller länder du är verksam i.

Sammanfattning

Google Signals är en funktion som är här för att stanna. Den kommer att fortsätta att förbättras för att erbjuda mer noggrannhet och värde – hoppas vi på åtminstone.

I denna artikel om Google Signals har vi täckt vad Google Signals är och dess viktiga funktioner. Vi har också tittat på hur man aktiverar den från gränssnittet för din GA4-egendom.

Vi lärde oss om några användningsområden och hur de kan vara fördelaktiga för oss, men det är inte allt – hur du använder den tillgängliga datan beror också på dig och din affärsmodell.

Slutligen diskuterade vi några juridiska moment och krav på att använda Google Signals och varför det är viktigt att få med ditt juridiska team.

Vi tog också upp varför det är viktigare än någonsin att ha en integritetspolicy, en cookiepolicy.