Google fortsätter att satsa på Demand Gen-kampanjer i Google Ads!
Nya kreativa kontrollverktyg för videoannonser för YouTube i-stream, in-feed och Shorts i Demand Gen-kampanjer, och de nya funktionerna är ute på Beta-testning.
Varför är detta så viktigt?
Med möjligheten att tilldela videomaterial till specifika format som in-stream, in-feed eller Shorts, har vi nu ännu större möjligheter att skräddarsy hur vår story ser och når ut. Det här verktyget ger inte bara mer kontroll över det visuella innehållet, utan förväntas få en ökad prestanda – något som vi verkligen ser fram emot.
Så funkar det.
Med de nya flexibla inställningarna blir det enkelt att anpassa dina videor till rätt kontext. Låt oss kika på hur det ser ut:
- In-stream: Dina videor får chansen att glänsa före, under eller efter andras innehåll – och betraktaren kan välja att hoppa över efter 5 sekunder om den inte är fängslad nog.
- In-feed: Perfekt för att dyka upp mitt i flödet, vare sig det är på YouTubes startsida, i sökresultat, på Google Discover eller i Gmail.
- Shorts: För du vill nå ut med korta, effektiva och snabba budskap, YouTube Shorts är den nya snackisen som erbjuder korta videor, likt Facebook Stories och Instagram Reels.
För att ställa in preferenser och inriktningar:
- Skapa eller redigera en Demand Gen-videoreklam och lägg till dina videor.
- Aktivera alternativet för att ”ställa in annonsformatpreferenser”.
- Använd ”Välj på” för att välja önskade format för varje video.
- Se till att ha minst en video per utvalda format eller en video som passar alla format.
- Komplettera inställningen av din annons med logotyper, text, URL och så vidare.
- Förhandsgranska annonsen utifrån valt format.
Bästa praxis för inställning av preferenser kommer i fortsättningen av denna guide.
- Se till att dina tillgångar uppfyller kraven för respektive format.
- Använd rapporter för segmentering och placering för att utvärdera resultat per format.
- Optimera framgångsrika annonsers innehåll för varje placering.