Håll i hatten, digitala marknadsförare!
Performance Max-kampanjer tar nu klivet in i nästa fas med storslagen nyhet – integration med Gemini-modellerna är här och det är något vi på Adfreak absolut inte kan tiga om. Vi vet ju alla att bild- och videotillgångar kan göra susen för konverteringar, och när du pumpar upp din annonskvalitet till ”Utmärkt” kan du vänta dig i genomsnitt 6% fler konverteringar.
Det är därför vi på Adfreak är taggade över de senaste funktionerna i Performance Max. Detta kommer också ganska lägligt då vi upplever att dåliga leads strömmar in mer frakvent genom våra Performance Max-kampanjer. Detta trots att vi optimerar placeringar löpande. Därför välkomnar vi ny AI-optimeringsteknink som säkerställer att budgivning och maskininlärning som går hand i hand användarnas beteende!’
Generativ AI tar kreativiteten till nya höjder
Generativ AI är inget mindre än en revolution för digitala marknadsföringskampanjer, och vi ser dagligen hur det driver effektivitet och resultat till nya nivåer. För oss som annonsörer innebär det att vi har tillgång till verktyg som genererar både text- och bildtillgångar med ett par klick – fantastiskt eller hur? Och med den globala utrullningen av dessa verktyg, även på flera språk, kan verkliga kreativa explosioner äga rum inom kort.
För att krydda till det ligger nu en uppdaterad version av Gemini-modellen och lurar i buskarna – redo att erbjuda långa rubriker och inom kort även generering av webbplatslänkar. Med en djup förståelse för det digitala landskapet kan vi guida den här AI:n att skapa meningsfullt och presterande innehåll.
Och det slutar inte där – snart kan du säga hejdå till trista produktbilder. Tack vare uppdaterade bildgenereringsmodeller kommer vi kunna skapa lifestyle-bilder som visar produkterna i handling. Bildredigering inkluderar också möjligheten att skapa bakgrunder som inkluderar människor. Plus, om du redan har vinnande bilder, kan du nu utveckla dem och skala upp dina kreativa idéer ännu mer.
Det bästa? Du behåller kontrollen och granskar alla bilder innan de går live i dina kampanjer.
Nya vägar för att stärka dina annonser
Med alla dessa verktyg för att bygga nya tillgångar är det lätt att känna sig överväldigad, men frukta ej. Adfreak är här för att ge dig feedback i realtid. Och generativ AI är en vändpunkt som gör det lättare än någonsin att förbättra dina annonstillgångar. Det finns tre huvudsakliga sätt att optimera dina tillgångar:
- Öka variation med nya AI-förslag
Nya förslag genereras baserat på innehåll från din webbplats - Integrera kreativa tillgångar från andra designplattformar som Canva
Google håller på att ta fram en dedikerad integration med Canva! - Lägga till videor
Annonsörer som använder videor i Performance Max ser i genomsnitt 12% fler konverteringar. Google hjälper dig med autogenererade videor med uppgraderad teknik.
Att bara ha en video kan ge 12% mer konverteringar – jag vet, det är musik i öronen, eller hur?
Smidigare samarbete med förhandsvisningar av annonser
Innan vi sveper vidare vill jag pirra lite extra i din marknadsföringsnerv genom att avslöja nästa månads nyhet: ”delbara förhandsvisningar” av dina annonser. Äntligen kan du ge en titt på dina mästerverk utan att någon behöver inloggningsuppgifter till Google Ads eller att du behöver ”print-screena” varje annonsvariant. Dessa förhandsvisningar är som en bro, som knyter samman alla de kreativa hjärnorna i processen.
Så kom igen, ta och dyk ner i Performance Max-världen. Om du vill nörda ner dig ytterligare, kolla in våra guider eller bara inspireras av våra grymma inlägg. Och om det finns frågor, tveka inte att höra av dig till oss på Adfreak – vi är här för att göra din digitala resa stjärnklar!