Hem / Artiklar / Google Ads / Den komplexa kundresan: Fakta och insikter
Hur lång är kundresan online? Detta svarar vi på i dagens inlägg.

Den komplexa kundresan: Fakta och insikter

I denna stund är det många företagare som förstått att konsumenternas köpresor blivit längre och mer komplex. Det är bara att utgå från sig själv när man ska införskaffa en ny produkt eller tjänst.
Vi står inför utmaningar som aldrig förr och detta fenomen, som delvis drivs av orolig ekonomi och det överflöd av val och information som finns tillgängligt, visar sig vara mer än en tillfällig trend.

Idag ska vi dyka ner i hur denna medvetna kund beter sig och varför denne väljer att köpa från ett visst företag. Jag lyfter även hur den alltmer komplexa köpmiljön erbjuder marknadsförare en unik chans att bygga konsumentförtroende och styra användaren mot köp.

60% av kunderna använder sen eller fler kontaktpunkter innan de köper ett nytt varumärke eller produkt.

En alltmer komplex köpprocess

Den moderna shoppingupplevelsen är långt ifrån enkel. Den innefattar en mix av kontaktpunkter som bilder och text, online och offline kanaler, och även olika moment som när någon undersöker en produkt dagar efter att de upptäckt den. Enligt en studie från Google är konsumenter idag mer benägna att lägga tid på forskning före köp för att hitta de bästa erbjudandena, säkerställa god kvalitet och möta sina behov.

Detta innebär att konsumenterna använder flera källor för att få information om sina köpbeslut. Hela 60% av konsumenterna tar sex eller fler åtgärder innan de beslutar att köpa av ett nytt varumärke eller en ny produkt. Detta kräver ständig närvaro med rätt budskap i samband med att konsumenter letar efter information. Det är vanligast att man vänder sig till Google Search för att få information genom hela konverteringsvägen.

Att navigera i konsumenternas alltmer komplexa köpprocesser kan kännas överväldigande, men det är här som AI utmärker sig och hittar mönster som är alldeles för komplexa för en människa att förstå. Med Googles AI-lösningar kan marknadsförare skapa strategier som kontinuerligt anpassar sig till nya shoppingvanor, bygger förtroende vid varje kontakt och driver relevant trafik på vägen. Performance Max kampanjerna i Google Ads har visat sig vara riktigt vass på att anpassa innehållet efter enorma mängder historisk-, realtids- och prognosbaserad data.

Studier från Google:

  • Jämför priser från olika varumärken och produkter (80%)
  • Söker efter recensioner och information (75%)
  • Besöker varumärket hemsida eller app (67%)
  • Besöker produkten i fysisk butik (66%)
  • Läser om returpolicier (60%)

Vidare visade även studierna:

  • Att använda Google Sök hjälper 40% av konsumenterna att fatta smarta och informerade beslut jämfört med sociala medier (28%) och online-marknadsplatser (34%).
  • Även när intresset för en produkt väckts någon annanstans spelar Google en viktig roll. Till exempel rapporterar 70% av konsumenterna på sociala medier att de använder Google Sök för att leta efter information och utvärdera produkter som fångat deras uppmärksamhet på sociala medier.

Slutsats

Från Adfreaks perspektiv är den ökande komplexiteten i konsumenternas köpprocesser inte bara en utmaning utan en möjlighet. Genom att utnyttja AI och vara närvarande i konsumenternas beslutsprocesser, kan marknadsförare skapa djupare förtroende och driva sina affärer framåt med anpassade strategier som möter den moderna konsumentens behov.
En av Adfreak styrkor är just förståelse för AI och hur man ”promptar” maskininlärningen med kvalitativ data. Med avancerad spårning och datainsamling, samt djup förståelse för teknologin bakom annonseringen, skapar vi Google Ads-annonser på steroider.

Läs mer om detta på: Google Blog