Hem / Artiklar / Spårning & integritet / Få mer kontroll med Google Tag Manager – så fungerar server-side tracking
google tag manager server-side tracking

Få mer kontroll med Google Tag Manager – så fungerar server-side tracking

Ta kontroll över din data och förbättra datakvaliteten i Google Analytics, Meta Ads och Google Ads.

Introduktion

För alla som arbetar med digital marknadsföring är det viktigt att veta hur besökare använder en webbplats, så att man kan vidareutveckla och förbättra upplevelsen.
Idag är Google Tag Manager ett oumbärligt verktyg för att följa användarnas beteenden samt för att implementera nya spårningsfunktioner på din hemsida. Men visste du att det går att göra mycket mer med Google Tag Manager?

Har du hört talas om server side tracking? Om inte så är det en vidareutveckling av de traditionella spårningsmetoderna man använder med den”vanliga” Google Tag Manager-klienten.
I detta blogginlägg kommer jag att förklara vad server side tracking är, hur det fungerar och vilka fördelar det kan ge.

Vad är server side tracking?

Först och främst, vad är server-side tracking? Som nämnts skickar server-side tracking användardata till din server först innan den överförs till spårningsplattformens server. Detta innebär att all användardata hanteras på din egna eller hyrda server, snarare än på en tredjepartsplattform. Detta ger mer kontroll över data för användarna och minimerar risken för dataintrång.

Marknadsförare har länge kunnat analysera användarbeteenden med hjälp av tredjepartscookies som finns i användarens webbrowser som t.ex Google Chrome. Detta har kunnat göra att man kan nå användare med annonser baserat på deras intressen online, köpintentioner och även kunnat följa användarens beteende mellan olika enheter och plattformar i kundresan. Man har även kunnat mäta effekten av annonserna genom att identifiera vilka cookies som användaren hade i sin klient vid ett slutfört köp.
Växande integritets bland konsumenter, användning av adblockers, strängare reglering av lagar och restriktioner i webbläsaren har gjort allt detta svårare.

Bild som visar hur användares webbläsar-aktivitet först fångas upp av server-side google tag manager behållare och sedan skickas till klienterna.

Denna bilden visar hur användarens aktivitet i webbläsaren först fångas upp av Google Tag Manager server-side-behållaren som sedan skickar vidare data till utvalda klienter.

Fördelar med server-side tracking

Där finns flera fördelar med att använda denna spårningsteknik.

  • Förbättrad prestanda: För det första så minskas mängden javascript-kod på webbsidan och vilket innebär att webbläsaren inte behöver läsa in lika tunga skript. Detta kan påverka sidans laddhastighet och i sin tur ge en bättre användarupplevelse. Användarupplevelsen är en nyckelfaktor i all digital marknadsförings välmående och inte minst när det gäller SEO.
  • Förbättrad datakvalitet: Server-side tracking förbättrar datakvaliteten genom att samla in den som förstapartsdata, vilket gör den mindre benägen att påverkas av spårningsblockerare. Man kringgår helt enkelt restriktioner som finns i webbläsaren genom att använda en subdomän som maskerar spårningsskriptet.
  • Förbättrad konverteringsspårning: Förbättrad mätning av annonsernas prestanda gör att du får en tydligare bild av vad dina investeringar ger tillbaka.
    Genom att skicka mer data om konverteringar till annonsverktygen – får även kampanjerna mer information och data om konverteringar, vilket förbättrar maskininlärningen och i sin tur annonsernas prestanda. Läs mer om konverteringsspårning.
  • Ökad livslängd på cookies: Normalt försvinner cookies från webbläsaren mellan 1-7 dagar när man använder vanlig spårningsteknik. Med server-side tracking kan man öka livslängden på cookies och kan således följa en användares beteende längre i kundresan. Detta är extra bra för företag som har långa kundresor och kan hjälpa en att förstå vilka viktiga kontaktpunkter som man behöver arbeta med.
  • Förbättrad datasekretess: Med server-side tracking kan du kontrollera vilken data som skickas till olika tredjepartsprogram. Detta hjälper en att skydda personlig data och säkerställer att man följer sekretesslagar.

Slutsats

Server-side tracking är en metod som är ett måste för marknadsförare som vill ta ledningen i sin bransch. Genom server-side tracking får man viktig data och insikt i kundbeteenden och interaktion med webbplatsen. Detta ger marknadsförare en stark och genomarbetad bas för sina marknadsföringskampanjer och tillväxt. Genom att få bättre datakvalitet kan du få djupare insikt i dina kunders beteende, dina investeringar och detta har en direkt påverkan på den digitala marknadsföringens resultat.

Läs mer om Server-side tracking