Det nya kampanjformatet Demand Gen liknar de som används i de sociala medierna annonsverktyg – fast med Google AI.
Vad är Demand Gen?
Demand Gen är ett helt nytt kampanjformat och en kraftfull uppgradering av Discovery Ads som ska lanseras i oktober 2023. Adfreak har blivit utvald beta-testare av detta nya format och jag tänkte jag skulle försöka dela med mig av mina tankar i detta inlägg.
Vad gör man om man heter Google i en orolig ekonomi och ser att intresset för bild och video ökat explosionsartat? Man svarar med det nya kampanjformatet Demand Gen.
Många glömmer bort att YouTube är väldens näst mest besökta webbplats efter Google och det är inte alla som vet om att de ägs av samma företag, Alphabet Inc och studier visar att 87% av konsumenterna säger att YouTube hjälper dem att ta ett snabbare köpbeslut. Genom Demand Gen-kampanjer får man direkt åtkomst till YouTube short, Gmail och Discover, vilket är extra bra för företag som aktivt arbetar med sociala medier och vill nå användare med visuellt tilltalande bilder och videor genom Google egna kanaler. Om pengarna står stilla i samhället, behöver man vidta åtgärder för att öppna upp flödet igen och med Demand Gen är tanken att öka efterfrågan och hjälpa konsumenter att ta ett snabbare köpbeslut.
Le technique
Gör er redo för AI-baserad social medie-marknadsföring á la Performance Max.
Med avancerad maskininlärningsteknik kan man ladda upp annonsgrupper för olika teman som inriktar sig på valda målgrupper. På tal om målgrupper – så öppnar Google upp möjligheten att nå lookalike-audiences baserat på din förstapartsdata. Detta efter att ha fasat ut liknande målgruppssegment i början av maj 2023. Ännu ett tecken på att de vidtar särskilda åtgärder i den ekonomiska oron. I varje annonsgrupp kan man skapa snygga annonser med video, bild och karusell-format.
Man kan till exempel ha en annonsgrupp med komplett annonsuppsättning som riktar sig mot lookalike-målgrupper vars syfte är att hitta nya potentiella kunder i mid-funnel delen. Sedan skapar man kanske en annonsgrupp som riktar sig mot kundlistor som ska få befintliga kunder att köpa oftare och en annan annonsgrupp som riktar uppmanande budskap mot webbplatsbesökare, alltså, mid till bottom funnel. Googles AI identifierar viktiga kontaktpunkter i denna tratt och optimerar sedan innehållet, buden och placeringarna så att annonserna syns på rätt ställe, vid rätt tidpunkt och vid rätt tillfälle.
Nya funktioner i Demand Gen vs Discovery Ads
- Lookalike-målgrupper
Demand Gen tillåter dig att nå målgrupper med liknande onlineaktivitet baserat på dina kundlistor (förstapartsdata)
- YouTube Shorts
Man får direkt åtkomst till YouTube Shorts som har ökat explosionsartat de senaste åren.
- Video + bild + A/B-tester
Skapa flera annonsuppsättningar med olika inriktningar och A/B-testa innehåll.
- Budgivning
Använd Maximera klick som en strategi för att synas och driva trafik till webbplatsen.
- Budgivning
Sist men inte minst har vi då tekniken som liknar Performance Max-kampanjens. Att låta Google AI ta hand om kundresan från mid-bottom funnel med datadriven attribution och och rapportering av konverteringsvägar.
Läs mer om Demand Gen här